Renovering och ombyggnad

Att tänka på vid ombyggnad och renovering av lägenhet.

Grundreglerna för arbeten i och kring lägenheterna styrs av lagar och stadgar. Börja därför med att läsa stadgarna särskilt § 31 och 32. Steg två är att alla arbeten som påverkar byggnaden som sådan eller installationer i den, alltid ska utföras fackmässigt.

Efter senaste omarbetningen av bostadsrättslagen gäller i princip att den boende får renovera eller ändra i lägenheten utan tillstånd så länge det inte är till nackdel för föreningen eller annan boende. Detta innebär ett ansvar för den boende att följa vissa regler som kan innebära inskränkningar i den rätten. Här följer en del regler och påpekanden och mer finns detaljerat på hemsidan under respektive område.

Ta för vana att alltid tala med styrelsen innan du börjar en renovering. Om du genom vållande, slarv eller genom att du försummat att undersöka förhållandena i din lägenhet ställer till med en skada, kan föreningen komma att kräva dig på ersättning.

Du kan få många bra tips och undvika misstag som andra redan har gjort. Man kanske kan tro att husen är exakt lika i sin utformning men så är det inte! Tänk också på att husen är gamla och att både mått och normer är från äldre tider. Bygger du om gäller de regler som finns idag vilket kan skilja sig från vad som gällde tidigare.

Anlitar du hantverkare så försök ta reda på hur de skött sig på andra håll. Kontrollera gärna med Skattverket om deras ekonomi och hos Konsumentverket kan du hitta många bra råd och formulär på enkla avtal. Även här gäller regeln att om ett pris är alltför bra så är det oftast för bra för att vara sant.

På hemsidan finns blanketter för ansökan om tillstånd för ändringar både i och utanför lägenheten. Bifoga gärna skisser eller ritningar så att det blir tydligt vad du vill göra.

Utomhus

För ändringar av fasaden som flytt av dörren eller andra ändringar t ex takfönster gäller att du måste ha styrelsens tillstånd samt dessutom bygglov från kommunen. Informera grannarna om dina planer. Även för mindre ändringar måste du ha styrelsen tillstånd. Detta gäller både fram- och baksidan av huset.

För el-arbeten utomhus gäller att de ska följa gällande regler för installationer samt utföras av behörig installatör.

Där stuprören från taket går ner finns en brunn intill fasaden och den måste vara enkelt åtkomlig för rensning och liknande.

Vill du sätta upp parabol eller antenn gäller särskilda regler och du behöver tillstånd av styrelsen.Vi vill helst inte ha paraboler och ser gärna att antalet minskar.

Inomhus

Generella regler  - Du får inte göra ingrepp i bärande konstruktioner!

- Du får inte göra ingrepp i stamledningar som försörjer flera lägenheter.

- Värmesystemet dvs radiatorer får du inte ändra utan tillstånd.

- Det är förbjudet att lägga vattenburet värmegolv!

- Fläktsystemet får inte ändras utan tillstånd!

- Braskamin får inte installeras!

- Du får inte ta bort uttag för TV, fiber eller telefon som föreningen installerat

Både vatten och avlopp har gemensamma ledningar för två lägenheter. Det finns värmeledningar till hela längan i ytterväggar under golv. Elledningar i ytterväggen på framsidan i takvinkel mellan våningarna. Det går vattenrör under golv mitt i lägenheten till hela längan.

För el inomhus gäller att man får göra vissa arbeten om man har nödig kännedom. Även om du gör ett jobb själv, måste du följa gällande bestämmelser. Glöm inte att el kan vara dödlig!

Ventilation av lägenheten sker genom fläkten i köket. I fönster eller vägg finns tilluftsdon där frisk luft ska komma in för att sedan dras ut genom fläkten . Fläkten ventilerar inte bara köket utan också badrum, tvättrum samt  under golvet i bottenvåningen. För att hålla radonhalten på rätt nivå är ventilationen mycket viktig. I en del lägenheter finns fläktpaketet på vinden och där fungerar det lite annorlunda. Ventilationen tillhör föreningen vilket innebär att ingen enskild medlem får göra någon förändring utan särskilt tillstånd.

Allmänt

Alla renoveringar stör grannarna mer eller mindre. Tala med dem innan du startar jobbet. Följ regler och sunt förnuft när du eller din hantverkare håller på med bullriga arbeten. Håll ordning ute och låt inte avfall från renoveringen breda ut sig i väntan på borttransport.

Behöver vatten eller värme stängas av så kontakta fastighetsskötaren i god tid. Du måste också avisera alla i längan i god tid innan avstängning!

Din lägenhet har ett lägenhetsnummer hos HSB och det används också av banken om du har lån. Om du ska begära RUT- eller ROT-avdrag har vi inget särskilt lägenhetsnummer utan adressen gäller som nummer.

Glöm inte att tala med styrelsen och att begära tillstånd!