Rapport: För tidigt för bostadsrättsföreningarna att andas ut

25 juni 2024

Än kan inte Malmös bostadsrättsföreningarna andas ut, trots att vi nu efter en tuff ekonomisk tid ser en ljusning. Det slår HSB Malmö fast i rapporten Bostadsrättsbarometern 2024.

I HSB Malmös bostadsrättsbarometer 2024 har HSB sammanställt ekonomiska nyckeltal från 254 bostadsrättsföreningar i Malmö, Trelleborg, Svedala, Vellinge och Lomma.

Under 2023 omsatte bostadsrättsföreningarna i Malmö med omnejd 358 lån till ett värde av 2 073 miljoner kronor. Samtidigt har många brf:er fortfarande lån bundna till en mycket låg ränta som kommer att behöva sättas om i närtid.

– Det gör att det finns en eftersläpning i effekten av de höjda räntorna, samt att föreningarnas räntekostnader kommer att fortsätta öka. Man kan alltså inte nödvändigtvis pusta ut riktigt än, säger Maria Schmidt, verksamhetsutvecklare hos HSB Malmö.

Poängen med rapporten är att öka medvetenheten och förståelsen för hur bostadsrättsföreningars ekonomi fungerar, och därmed bidra till trygga och välmående brf:er som tar ansvar för en långsiktigt hållbar ekonomi.

Årets rapport erbjuder en omfattande bild av bostadsrättsföreningarnas ekonomiska läge, vilket kan ge en värdefull insikt för föreningarna och hjälpa dem att fatta välgrundade beslut, säger Maria Schmidt.

I rapporten redovisas ett genomsnitt av följande nyckeltal: avgifter, övriga intäkter, driftkostnader, tomträttsavgäld, sparande, skuldsättning, räntekostnad och räntenivåer.

Årets rapport är den första av sitt slag för HSB Malmös bostadsrättsföreningar, HSB Stockholm har gjort en liknande rapport ett antal år.

För mer information om HSB Malmö:
hsb.se

HSB Malmö är en ekonomisk förening som ägs av 53 000 medlemmar – enskilda personer och bostadsrättsföreningar. Vi erbjuder medlemskap, hyreslägenheter och nyproducerade bostadsrätter samt förvaltningstjänster. Våra medlemmar har bland annat möjlighet att bospara samt ta del av utbildningar och löpande rådgivning. Vår verksamhet finns i Burlöv, Lomma, Malmö, Svedala, Trelleborg och Vellinge.

bostadsrätt
förvaltning