Försäljning och flytt

Vid en försäljning av din bostadsrätt ska en flyttanmälan göras till styrelsen och en flyttbesiktning genomföras innan den nya bostadsrättsinnehavarna tar över bostaden och flyttar in.

Har du sålt din bostadsrätt ska en flyttanmälan göras och en flyttbesiktning genomföras innan du lämnar över bostaden till de nya ägarna. Din flyttanmälan, som ska innehålla datum för flytt, gör du genom att skicka ett mail till styrelsen, hsbsofieberg@outlook.com. Därefter kommer styrelsen att kontakta dig för en besiktningstid.

Inför besiktningen ska du se till att bostaden och tillhörande utrymmen är i ordning, städad och att eventuella skador åtgärdade. Styrelsen kan begära att skadad utrustning ersätts innan flytt. Görs inte detta kommer du som bostadsrättsinnehavare debiteras återställningskostnader.

För att du ska veta vilket ansvar du som bostadsrättsinnehavare respektive föreningen/styrelsen har rekommenderar vi att du läser foldern Vem ska underhålla bostadsrätten, som finns att ladda ner längre ner på sidan.

Som bostadsrättsinnehavare ska du vara med under besiktningen. Under besiktningen kommer styrelsen att kontrollera:

  • Ytterdörr
  • Installationsguide och insexnyckel till kodlås
  • Fiberconverter fastskruvad och kopplad till router
  • Digitalbox på plats. Den ska vara uppsagd hos Telia och datum ska finns för överlämning till ny bostadsrättsinnehavare.
  • Brandvarnare, brandsläckare och brandfilt på plats och i funktion
  • Inga synliga fuktskador
  • Förrådet med tre nycklar 
  • Inga kvarlämnade saker i det gemensamma förrådet
  • Brf Boklok Sofiebergs bopärm i gott skick och uppdaterad. Se till att kvitto och garantibevis på t.ex. vitvaror finns kvar och att gammal information är bortrensad.

 Vi i styrelsen Brf Sofieberg i Halmstad hoppas att du har trivts hos oss och önskar dig varmt lycka till i ditt nya boende.

Bra att ha koll på inför flytt