TV och bredband

Brf Sofieberg i Halmstad är ansluten till Telias fibernät och har tecknat ett serviceavtal, med subventionerat pris, med Telia gällande TV och internet.

Telia äger fibernätet som kommer in i vårt område och föreningen har tecknat ett avtal med Telia gällande TV och internet. I avtalet ingår service av nätet samt tillhörande utrustning som varje lägenhet är utrustad med - en medieomvandlare, router och TV-box. Dessa ägs av föreningen och tillhör lägenheten och ska därför lämnas kvar vid flytt.

Vårt avtal med Telia 

Du som är bostadsrättsinnehavare ska ha ett eget abonnemang hos Telia för att få tillgång till det som ingår i vårt avtal. När du tecknar ditt abonnemang ska du uppge att du bor i en lägenhet som tillhör vår förening. Vårt avtal ser ut enligt följande:

  • Hastighet: 250/250 Mbit/s
  • TV-utbud: Kanalpaket Start (du kan lägga till kanler mot en kostnad)
  • Pris: 229 kr inkl moms/mån/hushåll + eventuella tillägg såsom TV-kanaler

Vid frågor och problem

I och med att föreningen har tecknat ett serviceavtal med Telia är det dem du tar kontakt med vid frågor och eventuella problem gällande TV och internet samt dess tillhörande utrustning såsom medieomvandlare, router och TV-box. När du är i kontakt med Telia ska du alltid uppge att du bor i en lägenhet som tillhör vår förening.

Telia kommer i första hand försöka åtgärda problemet via telefon. Fungerar inte det är det Telias ansvar att skicka ut en servicetekniker. Oavsett vilken åtgärd som krävs är det alltid kostnadsfritt för dig som boende. Vårt serviceavtal täcker alla kostnader, både service och eventuellt byta av hårdvara, förutsatt att skadan inte är orsakad av dig som boende.

Vid problem kontaktar du Telias kundtjänst på telefon 020-20 20 70. När du är i kontakt med Telia ska du:

  • uppge ditt personnummer då du har ett eget abonnemang hos Telia
  • hänvisa till föreningens namn och organisationsnummer (HSB Brf Sofieberg i Halmstad, 769623-5295)
  • informera om att föreningen har tecknat ett serviceavtal för samtliga medlemmar

Vad ska du göra innan du kontaktar Telia?

Telia kommer i första hand att lösa problemet via telefon. Då är det bra om du har testat följande saker innan du kontaktar dem: 

  • Dra ut strömmen till medieomvandlaren och routern. Låt strömmen vara av i ca 5 minuter och starta sedan om medieomvandlaren och routern.
  • Besök Bredbandskollen för att mäta hastigheten på ditt internet här: Bredbandskollen
  • Testa att ta nätverkssladden direkt från medieomvandlaren in i din dator. Detta visar om det är medieomvandlaren på väggen eller routern som är trasig.