Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

FAQs

Vi får en del frågor från både blivande och nuvarande hyresgäster.
Nedan har vi sammanställt några av de viktigaste och mest förekommande frågorna.

Kan jag söka lägenhet hos er även om jag inte är medlem i HSB?

Det går jättebra! Dock får du förtur i kön till den lägenhet du söker, om du bosparar eller är medlem hos oss. Förtur för bosparare och medlemmar gäller inte för HSB Parketten, med adress Parkettgatan 3, Kartonggatan 2 och Kämpeavenyn 17, 19 och 23.

 

Hur tilldelas lägenheterna?

Till varje ledig lägenhet bildas det en separat kö av de personer som har gjort en intresseanmälan på lägenheten.

Lägenheten tilldelas den person som ligger högst upp i kön och som uppfyller de krav som vi ställer på en hyresgäst hos oss. Se våra krav här.

Högst upp i kön hamnar de som bosparar, så den som har 100 poäng hamnar över den som har 99 poäng osv. För att börja bospara klicka här.

Du kan söka lägenhet hos oss även om du inte bosparar eller är medlem.

Undantag för projekt som beviljats investeringsstöd

Investeringsstöd enligt förordning (2016:881) om statligt investeringsstöd för hyresbostäder och bostäder för studerande har beviljats för HSB Parketten, med adress Parkettgatan 3, Kartonggatan 2 och Kämpeavenyn 17, 19 och 23. Vid förmedling av lägenheterna på HSB Parketten ska förmedlingen därför ske enligt öppna och transparenta allmännyttiga principer. Ett undantag från ordinarie kösystem, se ovan, gäller därför för HSB Parketten och hyresrätter tilldelas istället enbart efter den bostadssökandes kötid. Sökande med längst kötid som anmält intresse för en ledig lägenhet får erbjudande om tilldelning av lägenheten. Kötiden beräknas efter datum för första intresseanmälan till en lägenhet på HSB Parketten. 

Hur lång tid tar det att få en lägenhet?

HSB Göta fördelar först lediga hyresrätter och nyproducerade bostadsrätter till bosparande HSB-medlemmar i HSB Göta.

Antal bosparpoäng som behövs beror på vilka bosparare som är intresserade av just den lägenheten som du söker, så den tid det tar innan du kan få en lägenhet varierar. Det är den personen med högst bosparpoäng av alla sökande som får erbjudande om lägenheten först.

Hur börjar jag bospara?

All information gällande Bospar hittar du på https://www.hsb.se/gota/bospar/

Var hämtar jag nycklarna till min Hyreslägenhet?

Du hämtar nycklarna på HSBs Kontor:

Jönköping: Österängsvägen 3, 551 18 Jönköping

Borås: Södra Korsgatan 11, 50433 Borås

Värnamo: Växjövägen 36, 33142 Värnamo

Gislaved: Regeringsgatan 4, 332 30 Gislaved

Halmstad: Linjegatan 3 A, 302 50 Halmstad

Falkenberg: Köpmansgatan 3, 311 30 Falkenberg

 

När får jag nycklarna till min lägenhet?

Du har rätt att flytta in i din nya lägenhet kl. 12.00 på dagen då ditt hyresavtal börjar att gälla. Infaller inflyttningsdagen på en lördag, söndag eller annan helgdag sker inflytning tidigast kl. 12.00 den första vardagen efter helgen.

Nycklarna hämtas på HSB Göta's lokala kontor. 

Jönköping: Österängsvägen 3, 551 18 Jönköping

Borås: Södra Korsgatan 11, 50433 Borås

Värnamo: Växjövägen 36, 33142 Värnamo

Gislaved: Regeringsgatan 4, 332 30 Gislaved

Halmstad: Linjegatan 3 A, 302 50 Halmstad

Falkenberg: Köpmansgatan 3, 311 30 Falkenberg

 

Hur gör jag för att betala via autogiro?

För att betala via autogiro behöver du fylla i en blankett och skicka till:

HSB Göta
Box 628
55118 Jönköping

Tjänsten är kostnadsfri, och ditt autogiro startar när vi har fått ett godkännande från din bank.

Tank på att autogiro börjar gälla först efter nästa kvartalsavisering, som är en vecka in i månaderna mars, juni, september eller december.

Du kan på egen hand se när autogirot har blivit godkänt och aktiverat hos oss i din internetbank.

Dragningen sker sista bankdagen i månaden, tidigt på morgonen. Det görs tre försök till dragning, samt de två nästkommande bankdagarna.

Har du problem med att anmäla autogiro, kontakta din bank.

Jag har anmält autogiro - varför fungerar det inte?

Autogirot börjar gälla först efter nästa kvartalsavisering, som är vecka in i månaderna mars, juni, september och december.

Hur gör jag för att betala via e-faktura?

  1. Logga in på din internetbank
  2. Gå till fliken för e-faktura
  3. Sök efter “HSB Göta Ekonomisk förening” och fyll ii namn på avimottagaren, avtalsnummer (står på din avi) och avimottagarens personnummer (om du inte står som avimottagare men vill betala fakturan för annan person).

Tänk på att tjänsten kommer igång först efter nästa kvartalsavisering, som är en vecka in i månaderna mars, juni, september eller december.

Du kan kombinera autogiro med e-faktura - då slipper du pappersavin och beloppet dras automatiskt på förfallodagen - utan att du behöver godkänna det i din internetbank.

Tjänsten är kostnadsfri.

Kontakta din bank om du har problem att anmäla e-faktura.

Jag vill ha garage, vem kontaktar jag?

Kontakta ansvarig hyresförvaltare. För att se vem som har hand om ditt område, klicka HÄR.

Om jag vill ha tvättmaskin eller diskmaskin i min lägenhet, hur gör jag då?

I mån av utrymme kan det finnas möjlighet att hyra tvättmaskin eller diskmaskin av oss. Vi adderar då en kostnad på hyran. Ta kontakt med din förvaltare för att få mer information om hur det är i just din lägenhet. För att komma till rätt förvaltare, klicka HÄR .

Jag behöver ny tagg/nyckel, vem kontaktar jag?

Gör en felanmälan på Mitt HSB eller ta kontakt med ansvarig förvaltare.

Får jag måla om i min lägenhet??

Du ska alltid kontakta hyresförvaltare gällande frågor om byte av utskick i din lägenhet.

Kontanktinformationen till din hyresförvaltare hittar du HÄR.

Får man grilla på sin balkong?

Du får använda elgrill på din balkong, inget annat. Vid nyttjande av kol eller gasolgrill så ska du hålla till på gården, med tryggt avstånd från fastigheten.

Glöm inte att plocka in efter dig!

Jag vill göra ett lägenhetsbyte, hur gör jag?

Du som bor i en hyreslägenhet och vill byta den ansvarar själv för att hitta en byteslägenhet. Tillsammans med den nya hyresgästen fyller ni i blanketten för ansökan om lägenhetsbyte. Blanketten tillhandahåller vi så kontakta oss på 0771-10 10 30 eller gambrinus@hsb.se.

De underlag som behövs framgår av blanketten. Vi påbörjar handläggningen av bytet först när vi fått in samtliga efterfrågade underlag. För att genomföra bytet av lägenhet, måste HSB alltid godkänna bytet innan flytt.

Maila ansökan om byte av lägenhet till gambrinus@hsb.se eller posta den till:

HSB Göta
Box 628
55118 Jönköping

HSB Göta har ingen intern kö för byte av lägenheter inom vår egen verksamhet. För att söka en annan lägenhet hos oss måste du ha bott i din nuvarande HSB-lägenhet i minst 18 månader.

Hur söker jag ny hyreslägenhet?

  1. När ledig hyreslägenhet finns hittar du dem här på hemsidan, sökbart efter område.
  2. Anmälan görs för varje lägenhet som du är intresserad av genom att fulla i en intresseanmälan som finns under objektet.
  3. Därefter kan du följa din intresseanmälan i Mitt HSB

Vem som helst kan söka våra lediga hyreslägenheter, men bosparare har förtur. Läs mer om hur du bosparar HÄR.

Se dock undantag för projekt som beviljas investeringsstöd under rubriken ”Hur tilldelas lägenheterna?” ovan.

Hur gör jag för att hyra ut min lägenhet i andrahand?

Tänk på att du behöver tillstånd av din hyresvärd för att hyra ut din lägenhet i andra hand. Det är du som innehavare av förstahandskontraktet som ansvarar för lägenheten, dess skick och betalning av hyra/avgift under andrahandsuthyrningen.

För att kunna hyra ut din lägenhet i andra hand fyller du blanketten om Andrahandsuthyrning. Skicka sedan denna blankett till gambrinus@hsb.se. Du kan även skriva ut den och skicka in din ansökan till:

HSB Göta
Box 628
55118 Jönköping

Se mer om att hyra ut din lägenhet i andra hand genom att klicka HÄR!

När ska jag göra felanmälan?

En felanmälan gör du när något är trasigt i din lägenhet eller i fastigheten och behöver lagas av till exempel en fastighetsskötare.

Du kan göra en felanmälan HÄR.

Hur gör jag felanmälan?

Alla våra hyresgäster samt medlemmar i bostadsrättsföreningar som har tjänster hos oss kan göra en felanmälan på följande sätt:

  • Logga in på mitt HSB > Mina Sidor > Felanmälan. Där kan du även följa statusen på ditt ärende.
  • Ring 0771 – 10 10 30

Hur gör jag om jag har ett akut fel?

Du ringer 0771 – 10 10 30 och väljer alternativ 1 (Felanmälan). Detta kan du göra oavsett tid på dygnet.

Med akuta fel menas t.ex. en större vattenläcka.

Grannen stör mig, vad gör jag?

Börja med att ta personlig kontakt med grannen och försök hitta en gemensam lösning på problemet. Om detta inte hjälper kan du kontakta störningsjouren.

Det är viktigt att störningsjouren får möjlighet att dokumentera störningen. Annars saknar HSB Gambrinus som hyresvärd normalt möjlighet att vidta åtgärder om störningarna fortsätter.

Din kontakt med störnings jouren är konfidentiell på så sätt att den som stör inte får veta vem det är som har ringt.

Du kan läsa mer om störningsjouren och vad som händer vi störningar HÄR.

Vad är numret till störningsjouren?

Du når störningsjouren på 010-470 51 84 .

Jag vill säga upp min hyreslägenhet, hur gör jag?

Du säger upp ditt hyreskontrakt genom att skicka in en skriftlig ansökan till oss. Skriv ut blanketten Uppsägning av Lägenhet och fyll i denna skriftligt. Sedan skickar du in denna till oss. Detta kan du göra på två sätt. Antingen så skannar du in dokumentet och mejlar den till gambrinus@hsb.se eller så postar du den till:

HSB Göta
Box 628
55118 Jönköping

Uppsägningstiden är tre månader, och inleds vid månadsskiftet efter att uppsägningen kommit till HSB. Om du t.ex. säger upp din lägenhet 15 februari börjar uppsägningstiden från 1 mars och sträcker sig till den sista maj.

Avtal för p-plats, garageplats och extraförråd sägs upp samtidigt som ditt bostadsavtal. Du behöver inte fylla i någon extra uppsägning för detta.

Varför har jag fått ett inkassokrav?

Ett inkassokrav betyder att du inte betalat hela eller delar av din avgift i tid.

Har du fått ett inkassokrav är det viktigt att du betalar på den avi du får från inkassobolaget, och inte på vår tidigare avi, eftersom ärendet ligger inkassobolaget.

Du får ingen påminnelsefaktura från oss om du missar att betala in din hyra. Fakturan går direkt till Intrum Justitia, och du får en ny faktura från dom med en påminnelseavgift.

Vad betyder IMD på min avi?

En del bostadsrättsföreningar och hyresfastigheter har IMD.

IMD är en förkortning för Individuell Mätning och Debitering. Detta innebär att förbrukningen av exempelvis el och vatten mäts i varje lägenhet - och att du som boende betalar för din egen förbrukning.

Syftet med detta är att du ska bli mer medveten om din energianvändning och kunna påverka dina kostnader genom att vara mer sparsam med el och vatten.

Det vanligaste är att förbrukningen debiteras med fem månaders förskjutning på avierna och att du betalar för förbrukningen från dagen du flyttar in tills den dag du flyttar ut.

Jag har flyttat och har fått en avi med IMD, varför?

Det kan bero på att förbrukningen debiteras med fyra eller fem månaders förskjutning på avierna. Titta på förbrukningsperioden på avin för att se vilken månad det avser.

Skadedjur?

Skadedjur?

Har du skadedjur i din lägenhet? Vänligen kontakta Anticimex på

075 245 10 00 eller kontakta din hyresförvaltare så hjälper de dig vidare.