Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

HSBs uppförandekod för samarbetsparters

Inledning

HSB är en av Sveriges största boendeorganisationer. Vi ägs av våra över 600 000 medlemmar och vårt uppdrag är att tillsammans med dem skapa det goda boendet.

Vi följer aktivt de allt högre krav som omvärlden och intressenter ställer på oss. Vi är noga med att löpande ta tillvara kunskap för att i relationen till våra intressenter vara trygga i att vårt agerande bidrar till ökad affärsnytta, medlemsnytta och samhällsnytta.

För att lyckas har vi tydliga riktlinjer och beaktar noga vårt eget agerande i affärsrelationer. Vi har av naturliga skäl därför även höga förväntningar på våra samarbetspartners agerande.  

Baserad på internationella regler

Vår uppförandekod är baserad på internationella regler och överenskommelser så som Internationella arbetsorganisationens (ILO) deklaration om grundläggande principer och rättigheter i arbetslivet, Allmänna förklaringen om de mänskliga rättigheterna, FN:s konvention mot korruption och Riodeklarationen om miljö och utveckling.

En självklarhet att följa gällande lagar

För att vara samarbetspartner till oss ska du alltid följa svensk lag, övriga författningar och myndigheters föreskrifter. Om du bedriver verksamhet utanför Sverige ska du följa svensk lags intentioner och sträva efter att respektera internationella uppförandenormer. Om en annat lands lag är strängare än den svenska, ska lagen i det land verksamhetens bedrivs tillämpas.

För HSBs samarbetspartners

Uppförandekoden riktar sig till HSBs samarbetspartners och deras medarbetare. Med samarbetspartners avses till exempel leverantörer, entreprenörer, underentreprenörer och konsulter. Vår förväntan är att alla som omfattas av vår uppförandekod ska se till att den följs inom den egna verksamheten. 

Implementering av uppförandekoden

Som samarbetspartner förväntas du godkänna denna uppförandekod och implementera rutiner för att säkerställa att den följs. Du förväntas även ha rutiner för att se till att kraven efterlevs i hela din leverantörskedja.

Innan vi inleder en affärsrelation kan er förmåga att leva upp till denna uppförandekod komma att utvärderas och bedömas.

Uppföljning och efterlevnad

För att du som samarbetspartner ska upprätthålla en god efterlevnad av uppförandekoden har vi rätt att vid behov kontrollera att du följer den genom revision eller på annat sätt undersöka att uppförandekoden efterlevs. Vid behov kan vi även komma att kontrollera era underleverantörer, som ni efter förfrågan ska tillhandahålla oss namn och övrig information om. Vi är måna om vårt samarbete och vill arbeta tillsammans med er för att säkra en hög nivå av efterlevnad och för att åtgärda eventuella avvikelser.

Om en samarbetspartner inte följer denna uppförandekod, och inte vidtar åtgärder inom rimlig tid för att rätta till bristerna, kan vi komma att avsluta samarbetet.

Vi förväntar oss att du som samarbetspartner till HSB verkar
för att:

Främja hälsa och säkerhet

Som samarbetspartner ska du se till att dina anställda har en arbetsmiljö som är säker, hygienisk och främjar god hälsa. Brandsäkerhet ska upprätthållas, arbetslokaler ska vara rena och väl upplysta samt ha tillräcklig ventilation och acceptabel temperatur och ljudnivå. Rent dricksvatten, hygieniska toaletter och rena matsalar ska finnas tillgängliga. Anställda ska använda adekvat säkerhetsutrustning och få nödvändig utbildning i hälsa och säkerhet.

Inte acceptera barnarbete eller tvångsarbete

Som samarbetspartner ska du se till att barnarbete eller tvångsarbete inte förekommer. Rutiner ska finnas för att säkerställa att barn inte anställs och att åtgärder utifrån barnets bästa vidtas om barnarbete påträffas. Ingen anställd får vara under 15 år. Unga arbetare, under 18 år, får inte utföra arbete som kan vara skadligt för deras hälsa eller utveckling. De får heller inte arbeta nattskift. Du ska vidare säkra att allt arbete ska vara frivilligt och att dina anställda har rätt att avsluta sitt arbete efter en rimlig uppsägningstid. Arbetstagare ska inte avkrävas betalning i utbyte mot arbete. Du får inte kräva att de anställda överlämnar personliga identitetshandlingar eller motsvarande i original som ett villkor för anställning.

Inte acceptera diskriminering eller trakasserier

Som samarbetspartner ska du se till att alla behandlas lika och ges samma anställnings- och karriärmöjligheter samt tydligt visa att inga former av trakasserier är tillåtna. Det innebär att det inte ska förekomma någon form av diskriminering på grundval av etnisk tillhörighet, kön, föräldraskap, ålder, religion, politiska åsikter, nationellt ursprung, socialt ursprung, funktionsnedsättning, sexuell orientering, fackligt engagemang eller andra jämförbara skäl. Självklart får inte heller någon kroppslig bestraffning eller hot därom, orimliga disciplinära åtgärder, psykisk eller fysiskt tvång, verbal misshandel, sexuella eller andra trakasserier och kränkningar av anställda förekomma.

Tillåta föreningsfrihet och kollektiva förhandlingar

Som samarbetspartner ska du se till att föreningsfrihet och rätt till kollektiva förhandlingar erkänns och respekteras. Anställda ska ha rätt att organisera sig fackligt utan negativa konsekvenser och anställda som väljer att inte delta i arbetstagarorganisationer ska respekteras för detta. I länder där föreningsrätten är begränsad eller under utveckling, ska samarbetspartnern medverka till att anställda får möta företagsledningen för att diskutera löne- och arbetsvillkor utan negativa konsekvenser.

Som samarbetspartner i Sverige ska du ha slutit kollektivavtal. Undantag kan godkännas av HSB, exempelvis om du har färre än tio anställda, om du tillhandahåller dina medarbetare motsvarande försäkringsskydd.

Respektera arbetstidsregler

Som samarbetspartner ska du se till att arbetstiden delas upp i normal arbetstid och övertid samt att arbetstiden registreras på ett sanningsenligt sätt. De anställda får inte på regelbunden basis beordras att arbeta mer än åtta timmar per dag eller 48 timmar per vecka. Du ska också se till att de anställda får tillräckligt med tid för vila mellan olika skift och att övertidsarbete är frivilligt och inte överstiger tolv timmar per vecka.

Ha rimliga löner och förmåner

Som samarbetspartner ska du se till att lönen till anställda inte understiger den minimilön som den lokala lagstiftningen föreskriver och att den betalas direkt till den anställde, på överenskommen tid och till fullo. Sanningsenlig dokumentation av alla löner och ersättningar ska finnas och lönebesked till de anställda ska tillhandahållas.

Värna miljön

Som samarbetspartner ska du aktivt sträva efter att begränsa de negativa effekter på miljön och samhället som din verksamhet eventuellt orsakar.

Ett systematiskt arbete ska finnas för att minska påverkan på miljön och människors hälsa. Detta arbete kan, men är inte begränsat till att, inkludera identifiering av betydande miljöpåverkan, mätning av påverkan och vidtagande av planerade åtgärder för att minska energi- och resursförbrukning, avfall, kemikalieanvändning, utsläpp till mark, luft och vatten. Det systematiska arbetet bör ske genom ett certifierat miljöledningssystem enligt ISO 14001.

Kemikalier som används i verksamheten ska hanteras på ett sådant sätt att risker för arbetare, samhället och miljön minimeras.

Förebyggande åtgärder ska finnas så snart det finns anledning att tro att en aktivitet skulle kunna skada miljön eller människors hälsa.

Verka mot korruption och mutor

Som samarbetspartner ska du ha nolltolerans för korruption och tagande och givande av mutor. Du bör ha etablerade rutiner för att förhindra oegentligheter i den egna verksamheten, hos konsulter och underleverantörer.

Vi accepterar inte att någon förmån ges till anställda, förtroendevalda eller andra som företräder  HSB i syfte att underlätta dina affärer med oss.

Trygga behandling av personuppgifter

Som samarbetspartner ska du behandla personuppgifter enligt gällande regler i syfte att värna den personliga integriteten och upprätthålla ett högt förtroende gentemot kunder, anställda och andra intressenter. Det innebär bland annat att du aldrig behandlar personuppgifter för andra ändamål än de insamlats för.

Verka mot otillbörlig konkurrens och intressekonflikter

Som samarbetspartner ska du värna en fri och rättvis konkurrens på marknaden och inte delta i någon form av kartellbildning eller marknadsuppdelning. Du förväntas också agera så att intressekonflikter undviks i alla affärssituationer.