Vi har erfarenhet på ett professionellt sätt möta människor i utsatta situationer. På uppdrag av er styrelsen kan vi göra en opartisk utredning och ta fram en handlingsplan för att komma tillrätta med boendesociala problem. All kontakt med våra rådgivare omfattas av tystnadsplikt för att värna om den enskildes integritet.
Vi hjälper bostadsrättsföreningar med:
Arbete med boende som
• stör eller upplever störningar från andra grannar
• lever med sanitära olägenheter och samlarbeteenden
• inte betalar avgift i tid och/eller har skuld från obetald avgift
• har hjälpbehov på grund av missbruk, psykisk ohälsa, annan sjukdom eller ålderdom
• har ett beteende som tenderar till att vara rättshaveristiskt
• är i konflikt med varandra
Våra olika arbetssätt innefattar
• telefonsamtal, hembesök och kontakt med anhöriga
• utredning och åtgärdsförslag vid störningar och klagomål
• råd och stöd vid obetalda månadsavgifter
• konflikthantering och medling
• kontakter med sjukvård, myndigheter och andra samhälleliga insatser
Vi bemöter människor utifrån ett empatiskt och etiskt förhållningssätt. Vårt arbete genomsyras av HSBs ledord Engagemang, Trygghet, Omtanke och Hållbarhet och Samverkan.
Läs gärna artikeln i Hemma i HSB nr 2 2024 där vår Boendesociala konsult berättar om sitt samarbete med både brf:er och internt inom HSB, för kundens bästa.