Bredband/TV

Bredband, TV & telefoni via bredband

Alla lägenheter är sedan 2012/2013 utrustade med en uppgraderad fiberuppkoppling. Föreningen har ett kollektivavtal med Telia som leverear IP-TV, IP-telefoni och bredband till samtliga hushåll i föreningen. 

Om bredbandet slutar att fungera ska det alltid felanmälas till Telia telefon nummer 020–202070 (alt. 90 200, eller via Messenger), eller via https://www.telia.se/privat/support. I vissa fall behöver även föreningen göra en felanmälan för att det ska åtgärdas, tex om fibern går av eller om något i centralen går sönder. Men för att föreningen ska kunna göra en felanmälan måste den enskilda medlemmen ha gjort en felanmälan själv och Telia måste konstatera att felet ligger i föreningens del. 

Undantag från ovan är om strömförsörjningen till fiberkonvertern går sönder. Föreningen har beställt extra av dessa då det är en vanligt fel. Kontakta då styrelsemedlem som är ansvarig för bredband (kontaktuppgifter hittar du på informationstavlan vid närmaste soprum), det finns nya strömadaptrar att hämta utan att behöva ringa Telia. 

TV-utbud

Föreningen har kollektivavtal med Telia. Detta gör att varje bostad har tillgång till Telias kanalutbud "Stor". På www.telia.se hittar du tetaljerad information om vilka kanaler som ingår i Telia "Stor".

Vid installationen av fiber-TV som gjordes under vintern 2012-2013 installerades också en TV-box av Telia i varje bostad. Denna tillhör bostaden och ska följa med vid överlåtelse, detsamma gäller också för routern. Föreningens kollektiva bredbandstjänst medger att man kan använda upp till 5 TV-boxar per lägenhet. Den första boxen ingick i installationen, ytterligare boxar bekostas av medlem. För att beställa fler boxar kontaktar man Telias kundtjänst för bredband, 020-240 250. Notera att man behöver en ny aktiveringskod för varje extrabox.