Solpaneler på tak

Styrelsen har tagit beslut om att Ej godkänna några ansökningar om montering av solpaneler på föreningens tak med följande motivering

1.      Husens tak tillhör föreningen och är föreningens ansvar

2.      Det rekommenderas från leverantörer av paneler att inte montera solpaneler på papptak samt på tak med lutning under 15 grader (våra tak lutar ca 9 grader).  Vid montering penetreras takets tätskikt med risk för framtida läckage. Montören tar inget  ansvar utan det är kostnader som kommer att belastas bostadsrättsinnehavaren.

3.       Takpappens livslängd förkortas beroende på att is snö och surt nedfall samlas under panelerna pga sämre avrinning

4.       Enligt den stadgeenliga långsiktiga underhållsplanen skall takbeläggningen förnyas vid bestämd tidpunkt. Tak med paneler kommer då i ofas pga sämre livslängd.

5.       Stora extra kostnader skulle tillkomma vid takbyte på hus med solpaneler. Denna kostnad kommer inte att betalas av föreningen utan belastas den enskilda bostadsrättsinnehavaren