Avgiften ses vanligtvis över en gång per år i samband med föreningens budgetarbete (den ekonomiska planeringen för det verksamhetsår som ligger framför). Avgiften kan sänkas, vara oförändrad eller höjas, och det redovisas vanligtvis med en procentsats. Exempelvis en höjning med 2 %, som då innebär att din avgift ökas med 2 % från och med det datum höjningen verkställs.
Något som är viktigt att ta i beaktning som medlem är att föreningens avgifter kan behöva höjas även om det inte föreligger några större underhållsprojekt eller liknande åtgärder som medför kostnader. Det beror på omvärldsaspekter som behöver tas i beaktning, så som exempelvis avtal som indexuppräknas, övriga relevanta index, räntenivåer och beslut som fattas av myndigheter.
Vänligen observera att det inte går att ge klara besked i förtid om planerade justeringar av avgiften, då det finns faktorer som kan påverka utfallet fram tills dess att budget och avgiftsjustering fastställs av styrelsen. När budgeten för verksamhetsåret är fastställd tillika styrelsebeslut har tagits om avgiftsjustering, så kommuniceras det vanligtvis ut via Styrelsen informerar/Informationsbrev, där man då kan ta del av informationen innan verkställandet. I och med att föreningen har ett brutet verksamhetsår (1/7 - 30/6) så sker justeringarna vanligtvis 1/7, avvikelser kan förekomma.
Kontakta HSB Boendeservice om du är intresserad av aktivera något av dessa tillägg eller undrar över aktuell prisbild.