Användning av sopnedkasten

20 juni 2024 Skärpning krävs!

Vi har haft stora problem med att vissa boende kastar sådant som inte får kastas i sopnedkastet, exempelvis kartonger och oförpackade sopor. Vi hade ett stopp i början på juni som berodde på att någon kastat en kartong som fastnat i sopnedkastet. Detta gjorde att sopnedkaströret fylldes med sopor.

Fastighetsskötaren kunde inte få loss soporna, vilket gjorde att en saneringsfirma fick tillkallas. Saneringsfirmans arbete kostade drygt 8500 kronor och arbetet tog 12 timmar att lösa för två man. Till detta kom 2,5 timmars övertid för fastighetsskötaren.

Detta innebär att kostnaden för stoppet blev drygt 10000 kronor, som vi medlemmar gemensamt får betala. Senare i månaden fick vi ytterligare ett stopp då någon hade kastat en sovsäck, kudde och täcke i sopnedkastet. Detta stopp kunde fastighetsskötaren lösa.

OBS!!! Det enda som får kastas i sopnedkastet är matavfall som måste förpackas i de papperspåsar som finns att hämta gratis i det stora soprummet vid garageinfarten och mindre restavfall, som måste förpackas i plastpåsar, som finns att köpa för en billig penning i bl.a. dagligvaruhandeln.

Om ni inte skärper er kommer styrelsen att stänga av sopnedkastet och hänvisa er till att använda soprummet vid garageinfarten!!!

 


Till nyhetslistan