Information till mäklare...

Uppdaterad 2024-06-20

Här har vi i styrelsen sammanställt de vanligaste frågorna som ställs till oss av mäklare så att den informationen ska bli lite lättare att hitta.

Hittar du inte svaret direkt på denna sida så rekommenderar vi i första hand att du ser efter om informationen finns någon annanstans på vår hemsida eller centralt hos HSB. Hittar du ändå inte svaret så skicka din fråga till styrelsen@otterhallan.se.

Finns planerade avgiftshöjningar i föreningen?

Den 1/7 2024 höjs avgifterna och hyrorna med 3 % i vår förening. Höjningen beror på ökade kostnader. Ytterligare en höjning kan bli aktuell den 1 januari 2025. Styrelsen arbetar aktivt med att nedbringa kostnaderna så att vi slipper höja avgifterna den 1 januari.

Den 1/7 2022 höjdes avgifterna med 11% i vår förening. Höjningen berodde på att vi fram till 2029 kommer att få betala en ökad tomträttsavgäld till kommunen men också på kostnadsökningarna rent allmänt i vår omvärld. Den 1/7 2023 höjdes avgifterna och hyrorna med 3 % i vår förening. Av höjningen avsåg ungefär hälften ökade räntekostnader för föreningens lån och andra hälften ökade kostnader i övrigt. På grund av bland annat kraftiga höjningar av kommunens taxor för fjärrvärme, vatten och renhållning höjdes avgifterna och hyrorna med ytterligare 2 % från och med den 1 januari 2024.

Vad ingår i avgiften?

  • TV – AB Sappas basutbud ingår.
  • Internet 1000/1000 bredband via Sappa ingår i avgiften. Bredbandsuttag installerades i våra lägenheter i början av 2000-talet. Tänk på att Wi-Fi routern hör till lägenheten och ägs och underhålls av Sappa. Den ska alltså lämnas kvar i lägenheten vid överlåtelese.
  • Gemensam tvättstuga, cykelförråd och grönskande innergård.
  • Om lägenheten har tillhörande P-plats ingår den i avgiften
  • Städning i trapphus och gemensamma utrymmen
  • Skötsel av vår trädgård och utemiljö.
  • Återvinning i husets återvinningscentral. 
  • Värme, vatten och avlopp. 

Större renoveringsarbeten i närtid?

Vi har inga beslutade, större renoveringsarbeten inplanerade under den närmaste framtiden.

Parkering 

39 av våra totalt 110 lägenheter har en parkeringsplats knuten till lägenheten som ingår i avgiften. Läs gärna mer under Fastigheten "Garage och parkeringsplatser" på vår hemsida om du vill veta mer om vårt garage.

Några medlemmar som har P-plats knuten till sin lägenhet är tidvis intresserade av att hyra ut den. Detta anordnas helt privat mellan medlemmarna som annonserar detta i trappuppgångarna. Det är endast tillåtet att hyra ut sin P-plats till andra medlemmar i vår förening.

Föreningen förfogar endast över 5 P-platser som hyrs ut till medlemmar i föreningen. Till dessa parkeringsplatser finns ingen kö då platserna sällan blir lediga. När en sådan plats blir ledig kommer styrelsen att annonsera detta och den intresserade medlem som hör av sig och har bott längst tid i föreningen kommer att få hyra platsen.

Det finns flera parkeringsgarage i närområdet där man kan hyra garageplats. Göteborgs kommun har beslutat att de boende i vår förening inte ska vara berättigade till s.k. boendeparkering (parkering till ett fast pris per månad på gatumark). Föreningens styrelse anser att kommunens beslut är lagstridigt och har därför begärt laglighetsprövning av beslutet hos Förvaltningsrätten i Göteborg. Förvaltningsrätten har ännu inte avgjort målet. För information gällande boendeparkering och områdes sträckning, besök kommunens hemsida eller ring 031-368 25 65.

Andrahandsuthyrning

Bra att känna till från början kan vara att andrahandsuthyrning kräver tillstånd från styrelsen och ges bara om sökanden har giltiga skäl för uthyrningen. I de fall då andrahandsuthyrning medges från och med den 1 juli 2024 tas en avgift ut med 5 % av prisbasbeloppet (för närvarande 339 kronor per kalendermånad). Avgiften tas ut av bostadsrättshavaren.

Kortare uthyrning av sin lägenhet är inte tillåten i vår förening (t.ex. via airbnb). 

Ska jag teckna en BRF tilläggsförsäkring till min hemförsäkring när jag köper en lägenhet i föreningen? 

Ja det bör du göra.

BRF tillägget försäkrar dig för återställandet av skador som uppstår på bl.a. ytskikten i din lägenhet vid t.ex. brand eller vattenskada. D.v.s. allt det som medlemmen själv ansvarar för och inte omfattas av föreningens försäkring.

I samband med överlåtelsen

För att undvika problem i samband med överlåtelsen är det viktigt att den som står på avgiftsavin den 1:e i månaden betalar avgiften. Sedan får parterna reglera detta sins emellan om överlåtelsen sker en annan datum.