Information inför sommaren 2024

24 juni 2024

Nedan information har delats ut i postboxarna under helgen.

Sopsorteringen i våra moloker och återvinningsrum måste bli bättre

  • Sopor slängs på fel ställe. Komposterbara sopor, som matrester, slängs i kärl för papp- och platsåtervinning. 
  • Pappåtervinningen viks inte ihop ordentligt, vilket medför att kärlen överfylls och nästkommande medlemmar ställer sopor på golvet i miljörummen.
  • Felslängda sopor och nedsmutsning i miljörummen måste föreningen betala extra för.
  • Låter du som förälder barnen slänga sopor, vänligen kontrollera så att barnen vet vad som ska slägas var.
  • Många sköter detta bra och informationen riktar sig till de som inte är fullt ut informerade kring vad man ska tänka på vid slängningen av sopor.

 

Klotter har ökat i området

  • Klotter i bland annat källarna har ökat och för att minska risken att obehöriga ska ta sig in har uppställningsspärren på källardörrarna moterats bort.

 

Byggcontainer

  • Byggcontainers tillhör vår entreprenör av fasadbytet och dessa får inte nyttjas av medlemmarna. Container som föreningen betalar står numera vid miljöhuset på Brynjegatan och har samma frevens som vanligt, en gång i månaden. Större sopor måste slängas på återvinningscentralen av medlemmarna själva. 

 

Parkeringsplatser

  • Det är stort intresse för en extra parkeringsplats samt en laddplats. Styrelsen kommer efter sommaren titta närmare på möjligheterna att utöka antalet ladd- och parkeringsplatser. Om det är lämpligt väder kommer parkeringslinjerna att målas 27 juni och 2 juli.

 

Kontaktytor med föreningen och SBC för felanmälan under sommaren

  • Expeditionen är sommarstängd v.28 - 30 (9/7  - 23/7). Den öppnar igen 30/7.
  • När expeditionen är stäng kommer förenings mail brf.ripan@telia.com att öppnas två gånger i veckan. Vänligen gör ingen felanmälan hit, utan ska ske till SBC.
  • Felanmälningar sker till SBC via webb på https://www.sbc.se/kontakt/felanmalan/ eller på telefon till SBCs kundtjänst 07:00-19:00 på 0771-722 722. Akuta ärenden efter kl 16:00 samt helger sker till jourtjänst på telefon 031-761 00 30 (APS).

 

Fasadarbeten gör uppehåll v.28 - 31.

  • Styrelsen hoppas på forsatt samma goda förståelse för att den påverkan som arbetet med fasaderna medför.

 

Styrelsen önskar alla en trevlig sommar!