Styrelsen har det övergripande ansvaret för föreningens balansräkning och de finansiella riskerna och fastställer också Brf Slottsskogens Finans- och likviditetspolicy. Styrelsen fastställer även föreningens risktolerans avseende likviditetsrisker.
Styrelsen delegerar det löpande arbetet i enlighet med innehållet i likviditetspolicyn till HSB Göteborg. Riskkontrollfunktionen ansvarar för att oberoende kontrollera likviditetsrisker. Uppföljning och rapportering av föreningens aktuella likviditetssituation sker regelbundet till föreningens styrelse. Internrevisionen ansvarar för att oberoende granska och utvärdera styrning och kontroll av föreningens hantering av likviditetsrisker.
För att underlätta en hållbar finansiering har styrelsen fastställt en Finans- och likviditetspolicy. Bärande i policyn är hållbarhet genom enkelhet, transparens, förutsägbarhet och riskminimering.
Brf Slottsskogens räkenskapsår följer kalenderåret.
Under årets två första månader arbetar styrelsen tillsammans med HSB Göteborg med årsredovisningen, därefter har styrelsen ett bokslutsmöte där samtliga styrelseledamöter signerar årsredovisningen.
Brf Slottsskogen arbetar sedan 2021 i redovisningsregelverk K3, med redovisning och avskrivningar för varje fastighetskomponent.