Det långa avbrott på internetuppkopplingen som varit på Linnéplatsen 5-6 sedan sedan i torsdags (25 jan) beror på att fastigheten då hade påhälsning av objudna gäster. Det gjordes ett inbrott, man gjorde åverkan på låskistan vid ytterdörren på Linnéplatsen 5-6 och tog sig in i entrén. Därefter hittade man till Telias skåp och där rev man ut sladdar och kopplingar.
Inbrottet upptäcktes av fastighetsskötaren när han ronderade i fredags och då kontaktade han Locksafe som kom ut och reparerade låskistan. Efter det att medlemmar felanmält internetuppkopplingen kontrollerade fastighetsskötaren även Telia skåpet och upptäckte då att det dragits ut kablar från switchen. Då kontaktade han Telia/Skanova som kom ut för att reparera (fredags 26 jan). Det fattades utrustning för att få igång uppkopplingen så Telia/Skanova skulle återkomma på måndag (29 jan). Reparationen har slutförts under onsdag förmidddag (31jan).
Styrelsen uppmanar medlemmarna att vara uppmärksamma på obehöriga, denna gången tog de sig in via entrédörren, nästa gång kan det vara via garaget. Stanna gärna upp och kasta en blick över axeln för att se att ingen "passar på" när du går in eller kör in i garaget, och släpp inte in obehöriga som chansar och ringer på din porttelefon. Tillsammans kan vi försöka undvika objudna gäster och inbrott.
Blir det fel på internetuppkopplingen så ska medlemmen anmäla det till Telia som sedan felsöker. När det behövs besök på plats i fastigheten är fastighetsskötaren alltid behjälplig. Denna gången var felet åverkan på en gemensam switch, nästa gång kan det vara ett fel inne i lägenheten.
Ett stort tack till de medlemmar som kontaktade Telia och fastighetsskötaren så vi till slut kunde få problemet löst. Samarbete är bästa sättet att lösa gemensamma problem.