Värmen i våra lägenheter levereras i första hand genom ventilationssystemet och när det blir kallare ute drar även elementen igång. Ungefär en tredjedel av våra lägenheter har så kallade rumsgivare, som levererar aktuell temperatur till Göteborg Energi som i sin tur styr systemet så att rätt temperatur levereras.
Tänk på följande om det känns kallt i lägenheten:
Vi har löpande avstämning med Göteborg Energi och igår bestämde vi att öka värmen i vattensystemet som ger värme i elementen för att få en stabilare lägenhetstemperatur. Det tar några dygn innan höjningen slår igenom och luften i lägenheten känns varmare.
Vi söker också orsaker till leveransstörningar i vårt värmesystem. Framförallt har vi identifierat följande:
Åtgärd: Vi måste komma in i alla lägenheter och om medlem inte bereder tillträde kommer vi ta ärendet vidare genom juridisk instans.
Åtgärd: Göteborg Energi följer löpande upp föreningens rumsgivare för åtgärd i de lägenheter som visar för höga temperaturer.
Som medlemmar i vår bostadsrättsförening har vi alla ansvar för att vårda fastigheten och anmäla fel och sådant som inte fungerar. Under perioden 1 september – 4 oktober 2021 finns det två felanmälningar kopplade till värmeleveransen. Två lägenheter av 315 som anmäler samma fel indikerar inte att många lägenheter har problem.
Vi i styrelsen ber alla lägenhetsinnehavare att använda vår felanmälan. Det är där vi får information om vad som brister och inte fungerar. Felanmälningarna är också viktiga underlag och statistik till vår planering som till exempel underhållsplanen och kommande års budget.
Tack för hjälpen!
Så här gör du felanmälan!