Trivselregler

ANSVAR OCH TREVNAD

Grannsämja bevaras bäst genom att ha god kontakt med sina närmaste grannar och undvika sådant som stör kringboende.

1. Det är bostadsrättsinnehavarens ansvar att väl vårda och aktsamt bevara lägenheten och föreningens egendom.

2. Lägenheten får inte användas för annat ändamål än det som uppges i upplåtelseavtalet.

3. Uthyrning av lägenheten eller avsevärd förändring av lägenheten kräver styrelsens godkännande.

4. Uppkomna skador skall skyndsamt anmälas till styrelsen antingen det gäller den egna lägenheten eller utrymmen som vi har gemensamt ansvar för. Exempelvis entreer, trapphus, närförrådsutrymmen, källarutrymmen eller utvändiga anläggningar.

5. Inkoppling av disk eller tvättmaskin i lägenheten får endast göras av därtill behörig.

6. Matavfall läggs i särskild ”kompostpåse” som tillhandahålls av föreningen/kommunen och slängs i angivet sopkärl i återvinningsutrymmet. Där slängs även tidningar, papper, plast och metallförpackningar, glas, glödlampor , lysrör, mindre elapparater och övriga sopor i därför avsedda kärl. Du ansvarar själv för att grovsopor kommer till kommunens återvinningscentral. Container för grovsopor står i allmänhet uppställd på området en vecka på våren och en vecka på hösten.

7. Iakttag gällande tvättider, även för den egna tvättmaskinen. Gör alltid rent i tvättstugan, golv och maskiner, efter avslutad tvätt. Iakttag gällande instruktioner för respektive maskin. Mattor ,filtar , täcken och oljiga överdragskläder får endast tvättas i grovtvättstugan i hus 43 och torkas i torkrummet. Bygelbehå får ej tvättas i någon tvättmaskin, de har orsakat många reparationer.

8. Mattor piskas på angiven plats utomhus.

9. Sparsamhet med varmt och kallt vatten lönar sig för alla.

10. Källar- och förrådsdörrar ska alltid vara låsta.

11. Släpp ej in obehöriga via porttelefonen. Knapptelefon: tryck 5 för öppning och 0 för att ej öppna. Annan telefon: lägg på luren för att öppna. Om du ej vill öppna vänta till melodin kommer andra gången och lägg då på luren.

12. Matning av fåglar från balkongen är förbjuden.

13. Parkering får endast ske på anvisade platser. Parkering får inte ske på gårdar och infarter. Ta för vana att aldrig köra längre än till slutet på den asfalterade ytan på gårdarna. Detta gäller även besökande taxi och färdtjänst.

14. Hundar får ej vistas lösa, ej heller förorena inom området.

15. Du får inte ha sådan volym på radio, tv eller musikanläggning att det stör dina grannar. Efter klockan 23.00 skall tystnad iakttas.

16. Vid renovering av lägenhet så får man jobba fram till kl.21:00 på vardagar och fram till 18:00 på lördagar. På söndagar skall det vara tyst från renoveringsljud.

17. Cykelställen är till för cyklar som används regelbundet.

18. Du får inte belamra allmänna utrymmen för förvaring utan använd det egna källar- eller närförrådet. Det är du själv som städar och håller snyggt utanför ditt närförråd.

19. Nycklar till gemensamhetsutrymmen i form av bastu och snickarbod lånas av nyckelansvariga Den som lånar nyckel ansvarar för att dessa utrymmen lämnas i gott skick.

20. Rökning är förbjuden i trapphus, tvättstugor och andra gemensamma utrymmen. Rökning på balkong ska ske sparsamt och med hänsyn tagen till grannarna.

21. Vid grillning på balkong är enbart elgrill tillåten. Även vid grillning ska man visa hänsyn till sina grannar.

22. Inglasning av balkong får ej ske utan godkännande av styrelsen och erforderligt bygglov.

23. Balkonglådor skall placeras på insidan av balkongräcket. Detta med tanke olycksrisk.

24. Parabolantenn får ej placeras på balkongräcke eller utanför egen balkong.

25. Markiser är inte tillåtet att sätta upp på fasaden ovanför våra fönster.

26. Felanmälan görs enligt anslag i trapphusen.

27. Låsbart utrymme för barnvagnar och cykelkärror finns att låna vid entreerna. Av brandskäl får dessa ej förvaras i trapphusen. Kontakta styrelsen för lån av nyckel.

Medverka till att god ordning upprätthålles. Lämna gärna dina synpunkter till styrelsen. Brevlåda finns vid tvättstugan vid hus 47A.

styrelsen Brf. Solängen 1

uppdaterad Maj 2011