Nytt 2022 är att föreningen installerat 42 laddplatser för elbilar i garagen, ca 50% av installationskostnader för dessa laddare är finansierade via klimatklivets bidrag genom Naturvårdsverket, är ni intresserade av en laddplats mailar ni namn, adress och lägenhetsnummer, email, eventuell nuvarande garageplatsnr till brf.sorgarden1@gmail.com , flyttar ni snart in i föreningen går det bra att maila i förväg, meddela då att ni kommer att flytta in i föreningen och gärna datum för inflytt.
Debitering av förbrukad el kommer ske per automatik via hyresavin via föreningens IMD-el system(systemet som debiterar hushålls elen). Avgift för laddplats är 495 kr/månad + förbrukad el. Elavtalet på elbilsladdarna är rörligt elpris dvs INTE samma avtal som för lägenheterna. De som laddar sina bilar kan tillsammans påverka elpriset genom att ladda på kvällen/natten då elpriset är billigare, ställ in tidplan i er bil eller se se avsnitt 'fjärrkontroll' för ytterligare information.
Försök först och främst lösa problemet med felsökningsguiden nedan eller er bils handbok. Löser inte det problemet kontakta:
SUPPORT EL BIL BOX : support@elbilbox.se eller christoffer@elbilbox.se 010-188 07 80 eller mobil : 0739-873166
https://drive.google.com/file/d/14Ppc2fnCzGHfbbAx5Ib8AGa09mySbFEP/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1E1GmzrutX6M5_FpuoaaudZ7tG0KvhdEP/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1jqkjY7-ENguRV7GwcmRYyQCF1JnN62TE/view?usp=sharing
Gränssnitt för användare:
Användare kan se sin förbrukning och också ändra vissa inställningar via nedan länk.
Elbilsladdare Charge Amps Aura
Olika sken på aura
GRÖNT SKEN = Allt är som de ska, laddaren i vänteläge redo för att börja ladda
GULT SKEN = Laddaren är i vänteläge(t.ex. fulladdad bil alt väntar på RFID)
BLÅTT SKEN = Laddaren laddar och allt är som de ska
RÖTT SKEN = Felindikering (Kontrollera kabeln i båda ändarna)
(Går även att stänga av skenet då lyser boxen inte i något läge)
LADDNING steg för steg
1. Lås upp bilen/se till att den ör upplåst (Boxen lyser grönt)
2. Koppla in laddkabeln till bilens ladduttag (boxen lyser grönt) *
3. koppla sedan in andra änden till Charge Amps Auran (Boxen lyser gult) *
4. Lägg sedan dit laddkort/tagg mot boxens RFID läsare sitter i nederkant på den svart fyrkant som finns på boxen, Mellan Charge Amps logon och underkant på fyrkanten. (Boxen lyser blått)
5. Laddaren lyser blått och bilen laddas (Boxen kommer lysa gult när bilen är fulladdad)
* = (ifall du har kabelås aktiverat kan du koppla in kabeln direkt in i bilens uttag)
Avsluta Laddning steg för steg
1. Lås upp bilen och ta ur laddaren ifrån bilens uttag (Boxen växlar till gult sken)
2. Ta ur kabeln ifrån Charge Amps auran (Boxen växlar till grönt sken)
3. Packa ihop kabeln och du är redo för att åka iväg ( Boxen lyser grönt)
Felsökningsguide
Vanliga fel & Åtgärder
1. Kabeln sitter inte fast ordentligt i någon utav ändarna
1.1 Åtgärden blir då såklart att ta ur kabeln ur båda ändarna och satt tillbaka dem med lite mer kraft. (Behövs lite kraft för att kabeln ska nå hela vägen in i uttaget)
2. Laddnings processen görs i fel ordning och laddningen startar därför inte
2.1 - Börja med att se till att bilen är upplåst
- Koppla in kabeln i bilens ladduttag
- Koppla in Kabeln i boxens uttag
- Ifall boxen kräver upplåsning med RFID se till att lägga taggen/kortet på rätt ställe
- Bilen ska nu laddas (görs denna process i rätt ordning kan man utesluta vissa saker)
3. Boxen släckas och tänds (charge amps) eller boxen blinkar rosa (ZAPTEC)
3.1 Boxen uppdateras inget att tänka på, boxen är uppkopplad mot internet och uppdateras därför av sig själva. (se detta som ett tecken på att boxen mår bra och fungerar som den ska)
4. Boxen går inte igång enligt schemaläggningen jag lagt (Charge Amps)
4.1 Charge Amps schemläggning är ganska simpel men svår att förstå första gången.
För att schema ska kunna vara aktivt måste man se till att ’’connectron’’ är inställt med klocksymbol samt att RFID lock är avstängt.
(Finns en video om detta vi skickar med vid varje slutförd installation)
Enkel felsökning
1. Boxen nekar ditt RFID kort / tagg
Ifall boxen nekar ditt RFID kort / tagg när du lägger på den på boxens RFID läsare finns de lite enkel felsökning att göra själv. Om du har en box det går att stänga av RFID upplåsning på börja med att stänga av den för att sedan prova att ladda igen, på så sätt utesluter vi om de är fel på boxen eller RFID kortet / taggen. Ifall du inte har möjlighet att stänga av RFID upplåsning försök ta reda på exakt när boxen säger ifrån.
(utgå ifrån att göra laddprocessen i rätt ordning)
Fjärrkontroll
Följande inställningar kan göras i molntjänsten under avdelningen ”Fjärrkontroll”
1. Laddarens läge. Kan vara ”PÅ”, ”AV” eller ”SCHEMALÄGE”.
Rekommenderas att lämnas ”PÅ” konstant. Önskar man köra ”SCHEMALÄGE” eller manuellt starta laddningen genom att växla från ”AV” till ”PÅ” måste RFID-låset vara avstängt.
Då man inte kan använda schemaläget tillsammans med RFID-lås rekommenderar vi att använda bilens egna system för att ställa in schema.
2. RFID-lås. Kan vara ”PÅ” eller ”AV. Stänger man av denna kan man ladda utan att verifiera sig med RFID-kortet. Detta rekommenderas dock inte då vem som helst kan ladda från ditt uttag samtidigt som du betalar elförbrukningen.
3. Kabellås. Kan vara ”PÅ” eller ”AV”. Låser fast laddkabeln i boxens uttag. Rekommenderas att lämnas av då de flesta bilar ändå låser fast laddkabeln i själva bilen. Under pågående laddning låses dessutom laddkabeln alltid fast i boxens uttag. Det kan dock vara användbart att slå på kabellåset om man vill lämna laddkabeln i boxens uttag när man åker i väg.
Tänk på att det kan ta lång tid för en ändring i molntjänsten att slå igenom i laddboxen, ibland upp till en minut.
Elförbrukning och debitering
Elförbrukning faktureras kvartalsvis och debiteras via hyresavin.
Användaren betalar samma pris per kWh som föreningen betalar i snitt per inköpt kWh den aktuella månaden.
Det är viktigt att försöka styra sin laddning till nattetid då det ofta är som billigast. Även om användaren betalar ett snittpris för månaden köper föreningen in elen på timpris. Man kan alltså indirekt påverka sitt snittpris genom att styra sin laddning.