Porttelefon och nycklar

Här nedan kan du läsa mer om hantering av nycklar och porttelefonen.

 NYCKELHANTERING
Till varje lägenhet följer nycklar till lägenhetsdörren, sopsugsanläggningen och elektroniska nyckelbrickor som även nämns som ”tagg” de används till gemensamma utrymmen så som entréport, tvättstuga, garage, källare, bokningstavla etc. 
Vid nyckelhämtningen kommer vi att gå runt och visa alla gemensamma utrymmen.

För att beställa extra nyckel och ”tagg” kontakta förvaltningsadministratören, 010 – 442 20 00.

TIDNINGSHÅLLARE
Utanför lägenhetsdörren till lägenheten sitter en tidningshållare för er som har morgontidning..

POSTLEVERANS
Den dagliga posten utdelas i en fastighetsbox i postrummet för samtlinga lägenheter, rummet finns intill affärslokalen. Separat lås o nyckel för varje lägenhet. Adressändring meddelar Posten, Bring och Postnord som leverantörer och det är lantmäteriets lägenhetsnummer som ska anmälas.

PORTTELEFON
Vid anrop från porttelefonen i entrén blir du uppringd på det telefonnummer du lämnat på inflyttningsmötet. Ändrar du telefonnummer är det viktigt att du meddelar till förvaltningsadministratören så snart som möjligt.

PORTTELEFONEN – ÖPPNAR DÖRREN TILL ENTRÉN

Acceptera tillträde
Svara i telefonen.

Bekräfta att besökaren ska till dig. (Du ansvarar för personen som du släppt in i byggnaden.)

Tryck på knappen 5 på din telefon för att öppna porten.       5

Lägg därefter på luren/stäng samtalet

Neka tillträde
Ta samtalet vid ringsignal.
Lägg på luren/stäng samtalet

Samtliga lägenhetsinnehavare måste anmäla till HSB Göteborg vilket telefonnummer man önskar för porttelefonen. Både fasta telefonnummer och mobiltelefonnummer fungerar bra.

Tänk på att om mobiltelefonen används utomlands så bör man ändra eller spärra det förprogrammerade numret för att undvika extra uppkopplingsavgifter till följd av utomlandssamtal.

Om man använder en ”vanlig telefon” behöver den vara av typen tonvalstelefon.

 

Porttelefon och nycklar