Övrigt om boendet

TVÄTTSTUGA

I varje huslänga finns en tvättstuga där man bokar sin tid på uppsatt tvättlista.
Max tre tvåtimmarspass per dag får bokas och man får tvätta mellan kl 8 och 22. Var och en städar tvättstugan inkl. torkrummet efter användandet. Torkrummet får användas en timme efter avslutat tvättpass. Beskrivning av vett och etikett i tvättstugan finns på anslagstavlorna i våra tvättstugor. Tvättmaskin för mattor finns i den fristående tvättstugan vid gård 4. Tvättstugan kan användas för mattvätt på endast onsdagar och tid bokas på separat tvättlista som finns i tvättstugan.

AVFALLSHANTERING

Plast, papp, tidningar, glas och plåt återvinns i kärlen vid vår återvinningsstation vid infarten till området från Marstrandsvägen. Stora wellpapp-emballage etc lämns dock på kommunens ÅV-station på Hollandsgatan. För matavfall och annat hushållsavfall finns moloker på två platser inom området. Dessa öppnas med våra lägenhetsnycklar. Vid Panncentralen, ut mot Marstrandsvägen, finns särskild plats för trädgårdsavfall. För mer information om sopsortering:

https://www.kungalv.se/Bygga--bo--miljo/avfall-och-atervinning/

https://www.kungalv.se/Bygga--bo--miljo/avfall-och-atervinning/sortera-ratt/

PORTLÅS

Automatiska portlås är installerade till trapphusen och dörrarna är låsta kvälls-/nattetid mellan kl 19.00 och 07.00.

PARKERING

Alla som bor i området och har bil måste hyra en parkeringsplats. Boende (även de som inte är skrivna på Tungevägen men regelbundet bor här) kan inte använda besöksparkeringarna. Dessa är endast avsedda för besökare. Uthyrningen ombesörjs av Boendeservice som har telefon 010-442 20 00 eller e-mail boendeservice.gbg@hsb.se

Särskilda p-tillstånd kan erhållas från styrelsen om boende får besökare som stannar längre tid än vad P-skylten tillåter.

HUSDJUR

Alla hundar rastas utanför vårt område för allas trevnad. Tänk på att ha extra uppsikt över din hund under perioden 1 mars-20 augusti. Håll så gott det går ett öga på din katt.

AKTIVITETER

Två gånger om året arrangeras städdagar i området. Hjälp till så gott du kan.
Vi rensar rabatter, krattar löv och tar itu med mycket annat som behöver åtgärdas.
Att bo i en bostadsrättsförening innebär att vi alla bidrar till att göra området trivsamt.

Årsstämma hålls i allmänhet i maj månad. Hit är du välkommen för information om föreningens ekonomi och händelser under det gångna året liksom om framtida planer. Du har också möjlighet att själv framföra åsikter och förslag.

Har du idéer som kan bidra till att förbättra vårt boende är du alltid välkommen med dessa till styrelsen. Har du inte möjlighet att komma under expeditionstid finns en brevlåda vid entrén till vår expedition i Panncentralen.

BARNVAGNAR OCH CYKLAR

Skall förvaras i särskilt utrymme avsett för dessa. Enligt MBS (Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap) får föremål som är brännbara eller förhindrar framkomlighet ej förvaras i trapphusen.

BROTTSFÖREBYGGANDE TIPS

-        Om du reser bort för längre eller kortare tid, informera din granne så att denne kan hålla ett extra öga på din bostad. Låt några lamport tändas med timer när det är mörkt ute så att det ser ut som att folk är hemma. Du kan också låta radion stå på, men inte så högt att det stör grannarna. Be en granne ta hand om posten.

-        Lås dörrarna, även balkongdörren om lås finns, även när du lämnar lägenheten för en kortare stund. Särskilt om du bor på bottenplan.

-        Öppna inte för någon som säger sig ska utföra arbete beställt av styrelsen om du inte fått meddelande om detta innan. Styrelsen informerar alltid via informationsbladet eller ett meddelande direkt i din brevlåda. Begär gärna legitimation innan du släpper in någon. Du kan också kontakta någon i styrelsen.

SÄKERHET

Tänk på att alltid se till att dörrar till trapphus och allmänna utrymmen är stängda när du lämnar dessa.

Om skador uppstår på våra hus, gemensamma utrymmen eller utemiljö, gör genast en anmälan till HSB:s Felanmälan. På så sätt kan vi undvika att skadan blir större och därmed hålla kostnaderna nere.

FELANMÄLAN

HSB 010-442 24 24 under kontorstid eller hsb.se/goteborg/felanmalan dygnet runt. Vid mycket akuta händelser, ex. vattenläcka, el-avbrott, ring Securitas 010-470 55 98.