Dags för hösten information. Har du några frågor eller förslag kontakta gärna någon av oss i
styrelsen:
- Christina Haavisto, christina.haavisto@mail.com (OBS @mail.com inte @gmail.com)
- Bengt Hägglund, b.g.hagglund@gmail.com
- Bo Franzon, bomfranzon@gmail.com
- Daniel Granäng, granang9511@gmail.com
- Anders Loid, anders.loid@gmail.com
- Tina Jägerholt, boendeservice.gbg@hsb.se
Valberedning: Emelie Talcott och Gunnel Nyvall
Vattenskadan
Vi drabbades av en större vattenskada en helg i början av Juni, det var en huvudstam vars
ballofix ventil gjutgods brast på våning 5 i B.
Totalt berördes 8 lägenheter i B och några veckor sedan konstaterades en spridning till en
lägenhet i A via en spricka i väggen mellan A & B där vattnet hade runnit in under parketten.
Föreningens försäkringsbolag anvisade redan skadedagen att Belfor skulle användas som
saneringsföretag.
På måndagen så hade vi via HSB förvaltare anlitat EDB för att hantering av vattenskadan.
För fyra femmor så innebar vattenskadan att lägenheten måste tömmas på lösöre för att
kunna påbörja återställning.
Det kom relativt snabbt ett beslut från förenings försäkringsbolag att då det var del av
huvudstammen som brast så faller skadan under brf försäkring.
Pga omfattningen av skadan och hur lång tid själva hanteringen av en försäkringsersättning
kan ta så säkrades en utökning av lån upp via Handelsbanken. Vi har när detta skrivs
utnyttjat halva beloppet av det som säkrades upp. Den första utbetalningen från
försäkringsbolaget skede också ett par veckor efter första underlaget skickades in. Detta gör
att vi troligen inte kommer behöva utöka lånet mer.
När detta skrivs så är renoveringen av två lägenheter ännu inte färdig men det beräknas vara
klart i månadsskiftet.
Elförbrukning till avfuktare och värmemattor som har varit inkopplat på respektive innehavare
men även föreningens el kommer att ersättas. Processen för det är att Belfor via EDB
inkommer med en slutrapport på vad utrustningen har dragit i kWh och var den har varit
inkopplad.
Våran förvaltare ställer samman detta och skickar det till HSB och dom som hanterar
fakturerings av avgifterna, beloppet kommer sedan krediteras på första månads fakturan i
den kommande kvartalet.
Föreningen kommer i sin tur begära ersättning från försäkringsbolaget.
Vi har ännu inte fått den slutrapporten men Belfor gjorde ett sista besök för 2 veckor sedan
så bör inkomma inom kort.
Dom aktuella ballofix ventilerna finns i dom vattenstammar som finns inne i plåtmodulen
bakom den vägg hängda toaletten som en del lägenheter har efter stamrenoveringen.
Ett utbyte av dom ventilerna har utförts via Kungälvs rör. Tyvärr så har vi tre lägenheter där
innehavarna inte har varit hemma eller öppnar på aviserad tid. Så vi har fortfarande tre
ventilpaket som behöver bytas. Dessa tre lägenheter kommer aviseras separat och det finns
en skyldighet som innehavare att ge tillgång för nödvändiga underhållsåtgärder.
I tvätt korridoren så delar sig vattenstammarna från källaren så en servar A + femmornas
badrum och en för B exkl. femmorna badrum. Regelbunden översyn av dessa ventiler så att
dom är möjliga att stänga om så krävs är inlagt i skötselavtalet.
Uppmärkning av motsvarande ventiler för varje stam pågår med lägenhetsnummer o funktion
det är någon stam kvar att identifiera.
För våra hörnlägenheter så befinner sig motsvarande ventilerna inne i ett förråd i det
förrådsrummet som inte är skyddsrum.
Värmesystem
Vår värme samt varmvatten i huset kommer från två värmeväxlare som värms via
fjärrvärmen i gamla pannrummet som även med nuvarande lösning är fullt med rör, pumpar
och annan teknisk utrustning. Detta innebär att styrelsen, HSB eller någon annan aktiverar
inte värmen på hösten utan systemet styrs året runt och ventilerna för värmeväxlaren som
ger värme i elementen öppnas om det finns ett behov av det. Det styrs efter en dels en
värmekurva som ger ett riktvärde på utgående värme till elementen efter vad
utetemperaturen är och medelvärdet på temperaturen i dom 20% lägenheterna som har en
givare monterad. När värmesystemet gick igång vid den första höst köldknäppen kom så
noterades efter en stund att värmen inte gick igång i stammarna för femmorna i B där
vattenskadan var och i två av stammarna i för treorna i A där också en lägenhet var berörd.
Tempgivare som fanns i några lägenheterna gav också samma info.
Felet härledes rätt så snart till att byggaren hade vid renovering av lägenheterna tagit bort
elementen. Men när dom hade återmonterades så hade inte systemets vatten eller system
trycket fyllts på. När det var åtgärdat och aktuella element luftade så verkar dom aktuella
stammarna ha kommit i gång normalt.
Vi har sett bortfall av några lägenhetsgivare, felsökning på en av dom har utförts och där
löste ett batteribyte problemet och givaren kom upp i systemet igen.
När detta skrivs så är det inte bestämt om vi kommer byta samtliga batterier eller bara dom
som larmar. Endast berörda innehavare kommer dock att kontaktas.
När vi har fått mer stabil kyla ute än vad som nu är fallet och man upplever en ojämn
temperatur på elementen så är det ett tecken på att elementet kan behöva luftas fel anmäl
då till HSB så hjälper fastighetsskötaren till med detta.
Vi har en ventilation som består av mekanisk frånluft med en stor fläkt för A & B som suger ut
luft från lägenheterna, till luften kommer från spaltventilerna ovanför fönstren.
Den bästa inneluften och även temperaturen fås om man låter spaltventilerna vara öppna
även att dom inte stänger helt i slutet läge så innebär det en större risk för kallras från
fönstren än om man låter ventilen vara öppen vilket är det läge som både
ventilationssystemet och värmesystemet är dimensionerat för. Den luften som sugs ut från
lägenheten måste även komma in.
Avtal
Föreningen har idag totalt ca 25 olika avtal på tjänster som levereras till föreningen till det
tillkommer då avgifter för vatten, elnät, sophantering där man är anvisad en leverantör. Vi har
under vår och sommaren sett över dom två största avtalen.
Vårt förvaltat avtal med HSB där vi har en anvisad förvaltare Mia Andersson kommer att
upphöra vid årsskiftet. Vi har ersatt det med ett mindre rådgivningsavtal som även inkl. ett
mindre antal timmar förvaltar tjänst men som då utförs av HSB pool av förvaltare.
För att säkra upp tillgång till kritiska tjänster i samband med denna förändring så håller vi
också på att ta in offerter på ett serviceavtal med rörläggare. Där räknar vi med att runt
årsskiftet ha tecknat ett avtal.
Det andra HSB avtalet som vi sa upp tidigt i våras var Teknisk förvaltning inne (exkl. städ
avtal) och yttre skötsel inkl. snöröjning och halkbekämpning. Anledning till uppsägningen av
avtalet även att det var omförhandlat året innan var dom kvalitets bister vi såg angående
snöröjning och framför allt halkbekämpningen och framför allt hur dom framförda
synpunkterna inte hanterades på ett sätt som man kunde förvänta sig.
Vid initiala diskussioner med andra leverantörer som hade kapacitet för snö och
halkbekämpning så stod det också klart att skulle dom offerera tjänsten så ville dom ge
anbud på en helhet.
Därmed sades avtalet upp och vi gick ut med en förfrågans underlag på yttre skötsel inkl.
snö/halkbekämpning och inre skötsel. Vad som var glädjande var att denna gång så fick vi in
tre anbud som var kompletta. Vid utvärdering av anbuden så valde vi att teckna ett nytt ett
års avtal med HSB. Anledningen till att HSB åter igen fick avtalet var en utlovad byte av
underleverantör för snö/halkbekämpning vilket vi vid det tillfälle som avtalat tecknades kunde
se att det redan hade skett för skötseln av rabatterna under sommaren samt att dom gav
lägst anbud.
Ett uppstartsmöte med HSB och den nya utföraren av snö och halkbekämpning kommer ske
i slutet av november månad.
Utebelysning
I samband med laddstolpe projektet så bytes dom kvarvarande fasad armaturen till nya LED
armaturer. Vi byte även två belysningsstolpar pga. kraftiga rostangrepp. Dom nya stolparna
har extra ytbehandling längst ner. Utbytet av stolparna tog lite längre tid och blev mer
omfattande än tänkt då det vid en kontrollmätning innan idrifttagande visade sig elkabeln
som mattade dom hade ett jordfel. Lösningen på det blev att vi drog fram en ny matning från
fasaden till fd återvinningsboden och vidare i befintligt rör. I samband med detta så byttes
även styrning av utebelysning. Belysning uppe i mopedförrådet ligger dock på ett eget lite
system vilket förklarar att det inte är helt synkat med övrig utebelysning.
Porttelefonen
Vi har tecknat ett avtal om utbytte av befintlig porttelefon till ett nytt system.
Anledningen till utbytet är att vårt nuvarande system börjar bli gammalt vi har haft en del
mindre driftstörningar på det både på centralenheten och dess UPS men även på enskilda
telefoner i lägenheterna. Tillverkaren av systemet har under 2024 gått ut med ett erbjudande
att byter man från vårt nuvarande äldre aptus system, till ett nyare system så ger dom en bra
inbytes rabatt.
Med det nya systemet så får vi ett system som har duplex (som en telefon) i portenheten mot
nuvarande simplex (som en komradio) vilket ger en bättre hörbarhet. Utseendet på enheten
blir dock likadant.
Den valda tekniska lösningen ger också inga begränsningar för kommande utbyggnad till och
koppla på fler dörrar, som t.ex cykelrummen. Dagens centralenhet hade inga mer lediga
utgångar.
Det nya systemet kommer också inte ha några svarsenheter i respektive lägenhet utan man
svarar och släpper in via sin vanliga telefon. Detta möjliggör då att flera boende kan listas i
portenheten och kan svara på sin vanliga telefon.
Vi kommer också gå till en nyare standard för RFID tagen för att göra systemet mer säkert
och flexibelt för framtiden.
Vi kommer inom kort gå ut med mer specifik information rund detta och begära in information
från respektive innehavare. Detaljerad projektplan är ännu inte satt och är starkt avhängig på
att vi får in information om vilka namn från respektive lägenhet som ska tas med och
respektive telefon nr.
Puts skador
För att åtgärda dom putsskador vi har på fasadhörnen i mer eller mindre omfattning samt
även byta alla äldre ventilationsgaller där insektsnät saknas samt i ett stort antal fall så
saknas galler så togs offert in innan sommaren. Storlek på inkomna offerter var mycket större
än den uppskattning som låg i underhållsplanen. Efter diskussion med ombyggnads
projektledare på HSB så valde vi att gå ut på en andra offertomgång med lite annorlunda
inriktning på var vi ställde förfrågan. Det gav ett bra resultat och vi räknar med att inom kort
ha tecknat ett kontrakt med en av anbudsgivarna. När arbetet kommer att utföras är då ännu
inte klarlagt med troligen under våren.
Laddstolpar
Nio nya laddstolparna togs i drift i augusti. Projektet är dock inte helt stängt ännu då vi väntar
på utbetalning av bidraget från Naturvårdsverket indikationer från andra brf är att det tar lång
tid innan bidraget utbetalas. RFID kort har också ännu inte levererats från Elaway som ett
alternativ till upplåsning istället för deras app.
Inre Fond
Vi har fortfarande 45 innehavare som har en behållning på sin inre fond. HSB har ändrat
sina rutiner angående utbetalning och det krävs att bankkonto uppgifter är registrerade på
mitt HSB vid utbetalning oavsett belopp, se info på hemsida. Om du har behållning på din
inre fond eller inte syns på din månadsfaktura. För frågor eller begäran om utbetalning
kontakta Bo Franzon i 18A.
Entrepartiet
Då vi inte hittade någon leverantör som ville ta helhetsansvaret på nytt entreparti och
porttelefon som ett gemensamt entreprenad så har vi valt och börja med porttelefonen och
har skjutit entrepartiet till 2025.
Entredörrar, vi hade nyligen både på A och B att dörrarna inte gick i lås pga. kvarlämnad
igentejpad låsblek eller skräp mellan dörr och tröskel. Titta gärna om det fungerar som
vanligt när ni öppnar och stänger om inte gör en felanmälan.
Inglasning
Styrelsen håller på att utvärdera leverantörer av inglasning av balkonger och räknar med att
inom kort kunna välja en leverantör för ett ramavtal. Därefter så måste en bygglovsansökan
göras den kommer att ombesörjas av leverantören. Inför bygglovsprocessen så kommer
troligen en del innehavare av olika typ balkonger bli kontaktade för att en uppmätning av
balkongen och dess installations förutsättningar kommer att behöva göras. När bygglovet har
beviljats så kommer utsett leverantör ge mer detaljerad information om sitt erbjudande.
Varje innehavare kommer själv få bestämma och stå för sin egen inglasning av balkongen.
Styrelserummet/övernattningsrummet,
Vi kommer inom kort byta låset i övernattningsrummet till ett digitalt som medger tillgång till
rummet via kod som är tidsbegränsad. Fördelen är att vi slipper nyckelhantering i samband
med att rummet hyrs ut eller används som pausrum i samband med renoveringar. Den stora
fördelen är också att detta underlättar att låna ut rummet till innehavare på dagtid för fika,
syjunta, bridge mm.
Mer info kommer angående korttids låning till innehavare när systemet är installerat och i
drift.
För uthyrning som övernattningsrum eller korttids lån dagtid kontakta Christina Haavisto.
Innebelysning
Armaturen i trapphus och svale har en inbyggd rörelsevakt som på ett antal armaturer har
tappat rejält i känslighet. Rörelsevakten går inte att byta separat utan hela armaturen måste
bytas. Styrelsen har beslutat att vi kommer byta ut armaturerna och att det kommer ske i
sektioner under 2024 och 2025. Vi kommer som första sektion byta i trapphusen i A & B då
det är mest kritisk med bra belysning i trappan. Den armaturen kommer även få inbyggd
batteribackup så att vi har en nödbelysning som kan fungera en stund även om strömmen
har gått eller en säkring har utlöst.
Rabatter
I stället för helt ny plantering kortsidan så har vi som ett mer kostnadseffektiv alternativ vald
att ändra i befintlig plantering. Dom höga växterna i hörnet som skymde fasadbelysning och
stack ut så det störde cyklister mfl. har tagits bort och befintliga lägre växter från annan
rabatt som var lite överfull har flyttats ditt. Vi får se till våren om dom tålde förflyttningen.
Regnvatten
Vi har vid kraftiga regnskurarna eller när det har varit ihållande regn ett flertal dagar sett att
vi har ett högt vattentryck mot muren ovanför vändcirkeln på framsidan samt att brunnen
ovanför muren någon gång har helt fyllts. Effekten av det är att man kan se vatten rinna fram
under muren ett bra tag efter att regnet har upphört. Diskussion pågår med olika
entreprenörer för att få in förslag på att leda om det vattnet och få ner det i
dagvattensystemet.
Vi hade ett liknande problem på kortsidan mot skogen efter att kommunen hade lagt ett rör
under en gångstig uppe i naturvårsområdet som skickade ner vattnet mot oss. Då Bosse
påpekande för kommunen att det stred mot jordabalken så dikade dom ut ner mot oss så
vattnet gick mot en befintlig stenkista och tog även hand om den igensättning som skede
därefter i brunnar och rör. Efter att det har åtgärdats så ser det mycket bättre ut på den sidan
fasaden.
Utgång nedsida 18B.
Då utgång nedsida 18B användes i samband med sanering och utforsling av material från
dom vattenskadade lägenheter så skede ingen återställning av målningen i somras. Detta
har nu påbörjats och pågår.
Entrétak
Vi har en del färgsläpp på det ommålade taken utanför entréerna både på A & B. Vi har en
pågående diskussions med entreprenören om att åtgärda detta på garantin.
Vi har inte fått till oss att något liknande har skett på någon balkong. Skulle det ändå vara
fallet ta ett foto där skadan framgår och mejla uppgifterna till Bengt Hägglund
b.g.hagglund@gmail.com
Budgetarbetet
Vi är på väg in i perioden med budgetarbetet inför 2025. Utmaning där kommer bli att vi
under 2024 såg kraftiga höjningar på kommunala avgifter. Den värsta höjningen i procent var
inom sophanteringen där avgiften för restavfall höjdes med 14.3% per kg restavfall och ett
antal av taxorna höjdes med ~10-11%. Budgeten och avgifterna för 2025 kommer att sättas
under november månad.
Ny anslagstavlan i tvätt korridor
Vi har efter önskemål från några medlemmar monterat en anslagstavla i tvätt korridoren.
Syftet med tavlan är för meddelande mellan medlemmar, köp o sälj , tid för fika träff mm.
Tavlan är inte till för meddelande till styrelse som kontaktas via mail, eller brev till
styrelserummet företrädsviss vid icke akuta ärenden.
Nyckelsystemet
Cylindrar till nuvarande nyckelsystem för lägenheterna håller pga. för många borttappade
nycklar på att ta slut. Detta innebär att vi kommer få ändra upplägg för hantering av nycklar.
Ändringen kommer att ske från och med 1/1-2025.
Då kommer HSB hantering av nycklar i samband med lägenhetsbyte att upphöra utan det blir
mellan säljare och köpare endast.
HSB kommer fortfarande vara kontakten för att beställa extra nycklar till nuvarande system
samt extra tagar eller spärrning av borttappade tagar.
Uppdatering av information angående nyckelhantering kommer ske på hemsidan inför 1/1.
Lån
Två lån har lagts om efter sommaren och vi kan se en fallande trend på räntorna även om
räntan för sista lånet inte är fastställt ännu då det omsätts den 30/10. Offererad ränta för tre
år var dock 2,77%.
Kontaktuppgifter Mitt HSB
Om det händer något i fastigheten som berör Er lägenhet så är det mycket viktigt att ni har
aktuella kontaktuppgifter inlagda på Mitt HSB. Logga gärna in på https://mitthsb.hsb.se/ och
kontrollera under Min Profil och Mina uppgifter att telefonnummer och e-mail uppgifter är
aktuella.
Tvättstugan
För att undvika onödiga kostnader för service på vår tvätt utrustning som inte täcks av
garantin och att vi har en bra funktion på utrustningen så är det några punkter vi kan hjälpas
åt med.
Använd rimlig mängd tvättmedel, för mycket sätter igen maskinerna och innebär att
den som tvättar efter kan få köra både ett och två sköljprogram extra för att få bort
tvättmedlet.
Använd tvättpåsar när det krävs som för kuddar och BH som annars riskerar och
skada tvättmaskinen, Vi hade nyligen ett haveri på en maskin då påse inte hade
använts.
När ni är klara med dom nya torkskåpen torka av filtret så skåpet är redo för nästa
användare.
Trivselregler
Slutligen så ber vi Er följa trivselsreglerna som finns på hemsidan och det är några punkter
som vi speciellt vill lyfta fram.
Störande ljud från slagborrar mm får endast förekomma på vardagar mellan 08.00
och 20.00 och på lördagar mellan 09.00 och 17.00
Parkering, bägge innergårdarna har ett parkeringsförbud och det är endast tillåtet att
parkera för in och utlastning. I samband med renoveringsprojekt så ges ibland
tillstånd till hantverkare om det så krävs att parkera på gården.