När bostadsrättsföreningen genomför större ombyggnationer, där tillgången på vatten och toalett påverkas och entreprenören behöver tillgång till lägenheterna, kan de boende uppleva en påfrestning. Exempel på sådana arbeten kan vara stambyten, fönsterbyten och elbyten. Detta kan ta mycket tid från både entreprenör och styrelse, eftersom oro och ifrågasättanden är vanliga inslag.
Ibland kan också faktorer som de boendes sociala problem, sjukdomar eller funktionsvariationer också innebära hinder för entreprenörens arbete i lägenheterna.
HSB Göteborgs socionomer är ett stöd för de boende inför och under större renoveringar. Genom att fokusera på de boendes situation och eventuella oro säkerställer vi att entreprenören kan fokusera på sin uppgift och undvika kostsamma hinder under arbetets gång.
Våra socionomer är specialiserade på just boendesociala frågor. De hanterar oro, konflikter och ifrågasättanden som kan uppstå under projektets gång och fungerar som ett stöd för de boende. Socionomerna fungerar också som medlare mellan boende, styrelse och entreprenör. Vid behov sker även samverkan med anhöriga och kommunens resurser, exempelvis hemtjänst.
Flera situationer kan uppstå vid större ombyggnadsprojekt. Konflikter och problem i kommunikationen kan uppstå mellan medlem och entreprenör eller styrelse. Sanitära problem hos medlemmar kan hindra entreprenörens tillträde till lägenheter. Även medlemmars psykiska eller fysiska hälsa kan hindra arbetet. I dessa situationer kan socionomerna agera stöd och medlare, vilket avlastar styrelsen.
Den boendesociala tjänsten ökar tryggheten hos de boende och skapa tillgänglighet till alla lägenheter för entreprenören. På så sätt ökar ni chansen att nå målet med ombyggnationen i tid, motverkar förseningar och undviker onödiga kostnader.
Vill du få kostnadsfri rådgivning eller offert på boendesociala tjänster eller någon annan tjänst inom fastighetsförvaltning? Fyll i vårt formulär så hör vi av oss.