Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Nya regler för fastighetsnära insamling av förpackningar för flerbostadshus

Från den 1 januari 2024 ansvarar kommunerna för insamlingen av hushållens förpackningsavfall – något som innebär nya krav på bostadsrättsföreningar att ordna plats för insamling vid sina fastigheter. För att underlätta omställningen har HSB Göteborg tagit fram en tjänst som hjälper föreningar hela vägen fram till den lagstadgade tidsfristen den 1 januari 2027.
mainimage

Många föreningar överväger just nu hur de praktiskt ska kunna hitta en lösning. Därför har HSB Göteborg utvecklat en tjänst som inkluderar förstudie, omställning och implementering för att stödja föreningarna i att uppfylla lagkraven och förbättra hållbarheten.

Vad innebär det för er bostadsrättsförening? 

Från och med 2027 måste fastighetsägare erbjuda insamling av mindre förpackningar vid fastigheten och kan inte längre hänvisa boende till en återvinningsstation. Det innebär att ni som fastighetsägare ansvarar för att erbjuda förpackningsinsamling nära fastigheten samt att genomföra eventuella ombyggnationer eller anpassningar som krävs för att leva upp till kravet. Förändringen kan innebära ombyggnationer av befintliga soprum, bygga miljöhus eller enklare åtgärder såsom installation av ytterligare kärl. Kommunen ansvarar för sophämtningen men bostadsrättsföreningen behöver se till att det finns tillräckligt med utrymme och kärl för de avfallsslag som ska sorteras fastighetsnära: 

  • Metallförpackningar
  • Plastförpackningar
  • Pappersförpackningar
  • Färgat glas
  • Ofärgat glas 
  • Matavfall (gäller sedan tidigare)
  • Restavfall (gäller sedan tidigare)

För skrymmande förpackningar, såsom stora kartonger som inte får plats i de vanliga kärlen, kan boende däremot fortfarande hänvisas till kommunens återvinningsstationer. 

“Fastighetsnära insamling” innebär att avfall hämtas direkt från den fastighet där det uppstår. Om detta inte är möjligt på grund av fastighetens utformning, läge eller andra faktorer, sker insamlingen från en plats i nära anslutning till fastigheten. För att avgöra om insamlingsplatsen är tillräckligt fastighetsnära kontakta kommunens avfallsavdelning. 

Kostnadsfri hämtning av förpackningar 

För att en bostadsrättsförening ska få kostnadsfria hämtningar, följ kommunens riktlinjer. Här är några punkter att tänka på: 

Följ kommunens hämtningsschema 
De flesta kommuner erbjuder kostnadsfri hämtning enligt fastställda frekvenser för varje typ av förpackning. Titta på kommunens hemsida för att se vad som gäller i just er kommun.

Godkända avfallsentreprenörer 
Säkerställ att ni anlitar avfallsentreprenörer som är upphandlade och godkända av kommunen för insamling av förpackningsavfall. De finner ni på kommunens hemsida.

Inventera och anpassa avfallsutrymmen 
Utvärdera de befintliga utrymmena, identifiera ombyggnadsbehov och säkerställ att det finns tillräckligt med utrymme och rätt antal och storlek på behållare för de olika förpackningsmaterialen.

Kommunicera med kommunen 
Ta kontakt med kommunen eller det kommunala avfallsbolaget för att klargöra hur insamlingen ska organiseras. 

Informera medlemmar och hyresgäster 
Kommunicera de kommande förändringarna till medlemmar och eventuella hyresgäster för att säkerställa korrekt sortering och hantering av avfall. 

Tips! Sänk era kostnader genom att införa utsorteringen av förpackningar redan nu och på så sätt minska kostnader för hämtningar. Idag hamnar osorterade förpackningar i restavfallet vilket medför en kostnad för föreningen.

HSB Göteborg kan hjälpa er att komma igång

Vi kan hjälpa till med både förberedelser och omställning för att säkerställa att er förening uppfyller de nya lagkraven, bidrar till en mer hållbar avfallshantering och samtidigt sänker kostnaderna Förslagen utgår bland annat från de forskningsresultat som vi kommit fram till inom HSBs forskningsarena HSB Living Lab under de senaste tio åren.

Vi kan hjälpa er med följande:

Förstudie av fastighetens förutsättningar
Platsbesök för kartläggning, inventering av nuvarande soprum, frekvenser och kärl, inledande kontakt med kommun och avfallsentreprenörer samt genomgång av åtgärdsförslag med styrelse.

Omställning till nya krav
Kontakt med kommunen, bygglovsansökan, förfrågningsunderlag, projektering, upphandling av entreprenörer och ramleverantörer, information till boende mm. 

Insamling av textilier

Från 1 januari 2025 är alla hushåll skyldiga att sortera ut textilavfall och kommunen ansvarar för insamlingen. Detta gäller dock inte fastighetsnära insamling i nuläget. För att underlätta för de boende kan bostadsrättsföreningen ändå tillhandahålla kärl för textilinsamling om det finns utrymme i avfallsrummet. För mer info 

Kontakta oss om Fastighetsnära insamling

Vill du få kostnadsfri rådgivning eller offert på Fastighetsnära insamling eller någon annan tjänst inom fastighetsförvaltning? Fyll i vårt formulär så hör vi av oss.

Få kostnadsfri rådgivning och offert från HSB Göteborg

Vi är intresserade av: