- Vi är glada och stolta över att HSB Göteborg fortsätter att ha den ledande positionen som bostadsaktör. Det ger oss råg i ryggen för att social hållbarhet, samverkan och hög kvalitet är helt rätt väg att ta när det gäller utvecklingen av framtidens hållbara bostäder, säger Lars Göran Andersson, VD på HSB Göteborg.
Resultatet från varumärkesundersökningen visar att HSB Göteborg behåller sin ställning som regionens starkaste varumärke i fastighet- och bostadsbranschen. HSB Göteborg ligger i toppskiktet när det gäller kännedom, det vill säga vilket företag som flest förknippar med bostäder. Hela 93 procent av allmänheten känner till HSB Göteborg. Även som byggföretag och säljare av nyproducerade bostäder ligger man i topp i flera avseenden jämfört med övriga stora konkurrenter. Detta innefattar bland annat att HSB Göteborg är det företag man helst skulle köpa en nyproducerad hyreslägenhet eller bostadsrätt av.
Fakta varumärkesundersökningen
Under veckorna 2-6, 2016 genomförde Scandinfo en varumärkesundersökning. Undersökningen genomfördes som en kvantitativ webbenkät bland fem olika delmålgrupper: allmänhet, medlemmar i HSB Göteborg, förtroendevalda i HSB Göteborg, samarbetspartners samt medarbetare. Den besvarades av sammanlagt 1263 personer, varav 800 tillhörde målgruppen "allmänhet". Urvalet är representativt fördelat mellan Göteborgs kommun och övriga kommuner i Storgöteborg.