Totalt har 40 framtida ambassadörer, så kallade Change Makers, deltagit under 2016 och 2017. Huvudsakliga innehållet i utbildningen handlar om personlig utveckling och ledarskap. Syftet är att utveckla deltagarnas ledarskapsförmågor för att möta framtidens behov av att leda påhittiga och energiska grupper.
Att leda sig själv och grupper kommer att vara en viktig egenskap även i framtiden. Företag letar med ljus och lykta efter den här sortens modiga och mångbevågade individer från samhällens alla hörn. De som deltar får träna på sina ledarskapsegenskaper och hitta din passion i livet, säger Johanna Westbrandt, Projektledare för HSB Göteborgs Academy.
HSB Göteborg har varit huvudsponsor för Academy för att ta samhällsansvar och samtidigt beredda medlemsbasen. Samtidigt har utbildningen bidragit till ökad kännedom om HSB.
- Vi satsar på det här av flera olika skäl. Vi har många medlemmar och bostadsrättsföreningar i Biskopsgården. Vi har tydliga mångfaldsmål i vår verksamhet och vill göra vad vi kan för att stimulera en positiv utveckling i stadsdelen, säger Lars Göran Andersson, vd för HSB Göteborg.
Ett av målen med HSB Göteborgs Academy har varit att skapa kontaktytor med näringslivet. Därför har flera personer inom ledande befattningar i olika företag ställt upp för Academy.
Positiv samhällsnytta
Initiativet har redan nått flera av sina effektmål. Bland annat har flera deltagare fått anställning direkt på grund av det utökade och förflyttade nätverket som deltagarna har fått under tiden. Det starka fokuset på personlig utveckling har även resulterat i förändrad självbild enligt utvärderingen.
Den röda tråden i HSB Göteborgs Academy har varit debatten om värdegrund och livsresan. Som ledare har man stor möjlighet att påverka sitt och andras liv till det bättre. Man får möjlighet att arbeta med ungdomar och kan tillsammans med dem bygga en sund kultur. Och påverka samhället på riktigt genom att skapa tryggare och roligare stad som alla trivs i.