Bostadsmarknaden har visat sig stabil även i en mer osäker omvärld. En undersökning från HSB visar att viljan att köpa bostad har ökat under coronakrisen – tvärtemot vad många experter förutspådde under våren. Att intresset fortsatt är starkt märks tydligt hos HSB Göteborg, där försäljningen ökat med över 70 procent jämfört med samma period förra året. Den största ökningen skedde under första kvartalet, då man säljstartade efterlängtade brf Sannaparken i Majorna. Men även Sannaparken undantaget, ser man nu en stark marknad i Göteborg.
– Försäljningen går väldigt bra just nu. Vi ligger på en försäljningsnivå vi inte sett sedan 2018. Många värderar sitt boende högre idag än innan coronapandemin, och mycket tyder på att bostaden kommer fortsätta vara attraktiv även framöver. Det kommer ställas nya krav på bostäderna och vi behöver vara lyhörda och beredda att tänka nytt när vi utvecklar framtidens boende, säger Lars Göran Andersson, vd på HSB Göteborg.
HSBs undersökning visar också att den största köpviljan fortsatt finns hos unga. Mer än en tredjedel av de under 29 år tror att de kommer att köpa en ny bostad inom två år. Att sänka trösklarna in på bostadsmarknaden för unga är en fråga som engagerat HSB länge. Senast när man lanserade HSB Dela, en modell där HSB går in som delägare vid ungas bostadsköp. HSB har också kritiserat de skärpta amorteringskraven som stänger unga ute från bostadsmarknaden.
Digitala visningar
Utmaningarna för samhället har också krävt nya och mer digitala arbetssätt. Hos HSB Göteborg har de nya digitala visningarna visat sig vara ett mycket lyckat koncept. Att live-streama och förinspela visningar har underlättat för fler att delta. Genom live-chatt på visningen kan alla som är med ta del av andras frågor och kommentarer, något som uppskattas bland kunderna.
– De digitala visningarna har blivit en succé, men självklart har vi även många bokade, coronasäkrade visningar för den som så önskar. Men tekniken gör det enkelt att gå på visning utan att lämna hemmet. Hundratals har besökt visningarna i flera av våra projekt och det tyder på en stor öppenhet mot denna nya visningsform och ett väldigt stort intresse för nybyggda bostäder, säger Jeanette Holmén, affärsområdeschef marknad och medlem på HSB Göteborg.