I årets mätning landade HSB Göteborg Nöjd-kund-index (NKI) på 79. Nationellt placerade sig HSB ProjektPartner, som är HSBs nationella nyproduktionsbolag, på delad tredjeplats med ett NKI på 78. Undersökningen omfattar kundnöjdheten i nyproduktionsprojekt med inflyttning 2020. I kategorin NKI Garanti som mäter kundnöjdheten två år efter inflyttningen är HSB branschledande.
– Det är väldigt kul att konstatera att kunderna är nöjda med oss på HSB Göteborg. Vår personal har en stor del i framgången och det visar att det dagliga arbetet i verksamheten gör skillnad för kundupplevelsen. Det systematiska arbete vi startade för några år sedan i syfte att förbättra kundnöjdheten har lönat sig, säger Kristian Isberg, Affärsområdeschef Bygg och fastighet på HSB Göteborg.
Flera av HSB Göteborgs nyproduktionsprojekt får höga resultat i mätningen, där HSB brf Amundö Äng (NKI 80) och HSB brf Mariedahl (NKI 82) placerar sig bäst med ett snittbetyg som ligger högt över det nationella.
– 2019 såg vi över vår nyproduktionsorganisation och renodlade rollerna för att skapa tydligare ansvarsområden och färre kontaktytor för kunderna. Samtidigt som inflyttningsprocessen fick ett större fokus och förvaltningen släpptes in i ett tidigare skede. Det har fått en positiv effekt som vi ser resultatet av nu, säger Kristian Isberg.
Mätningen av bostadsutvecklare kring kundnöjdhet görs årligen av Prognoscentret. Branschindex har höjts från föregående år och ligger för 2020 på NKI 76. Faktorerna som mäts är bland annat personal, information, pålitlighet och själva bostaden.
Om mätningen
Prognoscentret är ett oberoende marknadsanalysföretag som har specialiserat sig på den nordiska bygg- och fastighetsmarknaden. Undersökningen har genomförts i samarbete med branschens aktörer och grundas på sammanlagt 11 000 svar från bostadsköpare. Prognoscentrets branschmätning följer allmän praxis inom nöjdhetsmätningar och resultaten är därmed jämförbara med NKI-värden från t.ex. Svenskt Kvalitetsindex.