Under 2016 fattade HSBs förbundsstyrelse beslut om en gemensam strategi för hållbar tillväxt, baserad på nationella och internationella riktlinjer, rekommendationer och mål för hållbarhet.
I strategin finns fyra utvalda och affärsrelaterade strategiska mål som handlar om resurseffektivitet, klimat, tillväxt av hållbara tjänster och produkter och att vara en viktig aktör för det hållbara samhället.
– Beslutet om strategin för hållbar tillväxt innebär att de övergripande och affärsintegrerade målen under 2017 kan föras in i HSBs gemensamma styrdokument HSBs kompass, säger Sofia Hagman, chef Hållbarhet och Public Affairs HSB Riksförbund.
HSBs kompass är det gemensamma styrdokument som visar vägen för hela HSB-organisationen i uppdraget att tillsammans med medlemmarna skapa det goda boendet. Visionen är att vara den aktör som har det bästa anseendet hos intressenterna när det gäller boende. Verksamheten vilar på de sju kooperativa principerna och HSBs stabila värdegrund ETHOS där H står för hållbarhet, såväl ekonomiskt och ekologiskt som socialt.
Vilka andra steg togs under 2016 för att stärka HSBs hållbarhetsarbete?
– Flera HSB-föreningar och -bolag har fortsatt att stärka sitt systematiska hållbarhetsarbete med stöd av den vägledande standarden för socialt ansvar – ISO 26000. Vi har också förberett för de nya kraven i årsredovisningslagen där hållbarhetsaspekter ska redovisas, en lagstiftning som omfattar tre HSB-föreningar och våra byggande bolag, säger Sofia Hagman.
Varför är arbetet med hållbarhetsfrågor viktigt för HSBs intressenter?
– Våra medlemmar förväntar sig att vi är långsiktiga i allt vi gör och att vi bidrar till en trygg boendemiljö. Som en aktiv samhällsaktör har HSB ett stort ansvar för ett hållbart samhälle – allt vi gör påverkar vår omvärld. Det ställer stora krav på oss att vara resurseffektiva, klimatsmarta och att fortsätta bidra till att utveckla ett hållbart samhälle.