Under 2016 har förvaltningsnätverket i HSB haft fokus på fortsatt samordning av utveckling och utbud av förvaltningstjänster.
Dominique Grubestedt, Affärsområdeschef Samordning och Verksamhetsstöd HSB Affärsstöd, belyser här i korthet året som gick:
– Det är en lång lista med aktiviteter. Etablering och nyutveckling av förvaltning för gemensamma system har haft stort fokus. Projekt som slutförts under året är bland annat en gemensam NKI (Nöjd Kundindex) för bostadsrättsföreningar, fortsatt implementering av HSBs uppdaterade energitjänster (E2.0) och implementering och fortsatt utveckling av det gemensamma kalkylverktyget HSB Anbuds- & Avtalsadministration. Under året tog förvaltningsnätverket också fram förstudiedirektiv för nya processer för ekonomisk förvaltning som genom digital rådgivning i samverkan med bostadsrättsföreningarna ska ta HSB till en ny nivå av kundnytta.
– Förvaltningsnätverket strävar efter samverkan genom en förankrad och tydlig process för vad som ska vara HSB-gemensamt inom förvaltningsverksamheten. Detta för att skapa ett sammanhållet och hållbart HSB när det gäller förvaltningstjänster. Den fortsatta implementeringen av HSBs uppdaterade energitjänster bidrar genom minskad energianvändning till ökad hållbarhet både för våra kunder och för samhället i stort.
– Förvaltningsverksamheten står för daglig kontakt och långsiktig leverans av tjänster för samtliga boende inom HSB – alltså löpande funktion och trygghet för våra medlemmar över husens hela livslängd. Det handlar om allt från skräddarsydd rådgivning via förvaltare till löpande fastighetsunderhåll, ekonomiska årsrapporter, bokslut, klippning av gräsmattor och skötsel av mark och trädgård.