HSBs nätverk för gemensamma HR-frågor bildades 2015. Nätverkets övergripande syfte är att samordna och förbättra genom att utveckla strategiska och gemensamma HR-frågor inom HSB.
Alla projekt som HR-nätverket bedriver ska stödja något av målen inom styrdokumentet HSBs kompass; öka effektiviteten i hela HSB, öka tillväxten i hela HSB samt förstärka HSBs roll i samhället. Genom erfarenhetsutbyte och gemensamma rutiner och processer, stärks HR-arbetet i hela HSB.
Sarah Persson, projektledare HR, HSB Riksförbund, belyser här i korthet året som gick:
– Under 2016 fortsatte arbetet med att tydliggöra HSBs arbetsgivarvarumärke, där vi bland annat tog fram ett HSB-gemensamt arbetsgivarerbjudande (EVP). Vi har gemensamt tagit fram sju HSB-indexfrågor till medarbetarundersökningar (NMI och MMI) som avser att stödja och mäta utvecklingen i HSBs kompass när det gäller ökad tillväxt. För att öka effektiviteten har också ett flertal arbeten startat inom HR-gemensamma frågor kring process och struktur.
– I arbetsgivarerbjudandet framgår det tydligt att såväl ETHOS som en hållbar arbetssituation är nyckeln för HSBs överlevnad då kompetensförsörjning kommer att vara ett kritiskt område framöver. Vissa av de sju gemensamma frågorna som ställs i NMI, Nöjd Medarbetarundersökningen, mäter hur medarbetaren uppfattar sin arbetssituation. Förutom det uppdrag HR har kring kompetensförsörjning, omfattar ansvarsområdet även att driva värderingsarbetet inom HSB.
– HSB måste säkerställa att medarbetarna är nöjda och motiverade. HRs uppdrag är att säkerställa att rätt kompetens finns i organisationen, genom kompetensutveckling och nyrekrytering.