Marknad och kommunikation – nyckelroll i HSB Riksförbund

I den kooperativa federationen HSB har HSB Riksförbund uppdrag att arbeta för aktiviteter som utvecklar och stärker varumärket. Marknads- och kommunikationsavdelningen har där en nyckelroll i samordningen av övergripande marknads- och kommunikationsfrågor.

Marknads- och kommunikationsavdelningen på HSB Riksförbund arbetar med marknadsföring och kommunikation mot alla målgrupper inom HSB. Grunden för arbetet är vår varumärkesplattform och flera kommunikationskanaler, t ex tidningarna Hemma i HSB och HSB Uppdraget, hsb.se och det riksgemensamma intranätet. 

Maria Isacsson, Marknads- och kommunikationschef HSB Riksförbund, belyser här i korthet året som gick:

Vilka var de stora händelserna under 2016 för avdelningen Marknad och kommunikation?

– En upphandling av ny produktionsbyrå har resulterat i ett nytt upplägg för HSBs tidningar Hemma i HSB och HSB Uppdraget. Det innebär en hög ambition vad gäller tidningarnas framtid med mer samhällsjournalistik kopplad till HSBs mål kring synlighet och påverkan.

– Under 2016 lanserade vi en ny utbildning för varumärkesansvariga som ska underlätta hanteringen av varumärket HSB så att det blir mer enhetligt. Stödet för HSB-gemensam kommunikation är en viktig del i det arbetet, t ex kommunikationsstrategi, varumärkesriktlinjer, grafisk profil, riktlinjer och olika mallar.

– Fokus har också legat på föreningsbesök – minst en gång per år ska varje HSB-förening få besök av representanter från HSB Riksförbund. Föreningsbesöken är en prioriterad verksamhet som syftar till förbättrad dialog och att dela kunskaper och öka samarbetet i organisationen som helhet.

Vad innebär arbetet inom Marknad och kommunikation för HSBs intressenter?

– Det är viktigt att medlemmar och ägare är uppdaterade om vad som händer i HSB, vilka medlemsfrågor som drivs, hur vi lever vår värdegrund, hur kärnverksamheten utvecklar sig – kort sagt hur vi levererar medlemsnytta. Effektiv användning av våra kommunikationsresurser är en förutsättning för samordning och gemensam utveckling inom HSB. Vårt arbete bidrar på många olika sätt till att lyfta fram HSBs uppdrag – att skapa det goda boendet.

Hur relaterar 2016 års aktiviteter till HSBs kärnvärden ETHOS och till hållbarhet?

– Genom att ge förutsättningar för skapa engagemang kring HSBs gemensamma frågor och fortsatta utveckling, bidrar Marknad och kommunikation till ökad hållbarhet, trygghet och samverkan inom hela HSB.