HSBs viktigaste intressentgrupper är medlemmar, kunder, medarbetare, samhället – lokalt och globalt samt leverantörer och partners. HSB har under året fört en dialog med gruppen leverantörer och partners för att stämma av väsentliga frågor. Från och med 2018 utförs systematiska dialoger med samtliga intressentgrupper vart tredje år.
Klicka på ikonerna för att läsa mer om dialogen med respektive intressent.
Kunder
Dialogtillfällen
- Årliga lokala kundundersökningar
- Undersökningar om vad boende efterfrågar
- Undersökning om digital kundupplevelse
Nyckelfrågor
- Hjälpa styrelsen vid beslutsfattande
- Bli digitalt starka och snabba
- Skapa möjligheter och stöd för erfarenhetsutbyte och dialog mellan bostadsrättsföreningarna
HSBs hantering/åtgärder
- Öka vår förmåga att vara en strategisk partner till våra medlemmar och kunder
- Genomföra ett digitalt lyft
- Utveckla en kommunikationsplattform för erfarenhetsutbyte mellan våra medlemmar och kunder
Leverantörer och partner
Dialogtillfällen
- Möten med ramavtalsleverantörer
Nyckelfrågor
- Hållbar resursanvändning/resurseffektivitet
- Viktig samhällsaktör
- Klimat
- Antikorruption
- Goda avtalsmetoder
- Självskattningstest & audits
HSBs hantering/åtgärder
- Goda avtalsmetoder och antikorruption ska lyftas och diskuteras i olika forum
- HSB ska arbeta med att sy ihop inköpsprocesserna med den gemensamma affärsverksamheten
- HSB ska titta närmre på införande av audits och förenkling av självskattningstest
Medarbetare
Dialogtillfällen
- Årliga medarbetarundersökningar
- Årliga medarbetarsamtal
- Avslutningsintervjuer
Nyckelfrågor
HSBs hantering/åtgärder
- Under 2017 har ett arbete gjorts för att stärka HSBs arbetsgivarvarumärke, både internt och externt
- Under våren 2018 har det även gjorts en avstämning på övergripande strategisk nivå kopplat till HSBs vision och värderingar, ansvar, identifierade väsentliga risker och möjligheter, samt strategiska fokusområden vad gäller hållbarhet. Hantering av resultatet sker under 2018 och rapporteras i nästa års redovisning. Den här typen av systematiska dialoger kommer HSB att göra vart tredje år framöver
Medlemmar
Dialogtillfällen
- Medlemsundersökning
- Bosparundersökning
- Forum såsom: stämmor, tidningarna Hemma i HSB och Uppdraget, sociala medier, hsb.se
Nyckelfrågor
- Medlemsinflytande
- Trygghet
- Ekonomi
- Service
- Energitjänster
- Laddstolpar för elbilar
HSBs hantering/åtgärder
- HSB arbetar löpande med att förenkla och göra medlemskapet mer attraktivt
- Under våren 2018 har det även gjorts en avstämning på övergripande strategisk nivå kopplat till HSBs vision och värderingar, ansvar, identifierade väsentliga risker och möjligheter, samt strategiska fokusområden vad gäller hållbarhet. Hantering av resultatet sker under 2018 och rapporteras i nästa års redovisning. Den här typen av systematiska dialoger kommer HSB att göra vart tredje år framöver
Samhället - lokalt och globalt
Dialogtillfällen
- Samråd vid nyproduktion
- Möten med kommuner och andra byggherrar
- Möten med ministrar, statssekreterare, politiskt sakkunniga, riksdagsledamöter, tjänstemän på myndigheter
- Nationella och internationella branschsamarbeten
- Dialog med beslutsfattare
- Samarbete med akademin och andra samhällsbyggnadsaktörer i HSB Living Lab
Nyckelfrågor
- Klimatanpassa städerna
- Minska klimatpåverkan från byggande och boende
- Rimliga möjligheter att hitta bostad
- Förutsättningar för långsiktigt bostadsbyggande
- Bättre förutsättningar för solel och energieffektivisering
- Resurseffektivitet och avfallshantering
- Hållbara resor till och från boendet
HSBs hantering/åtgärder
- HSB har ett övergripande klimatmål
- HSB miljöcertifierar nyproduktion med Miljöbyggnad slutbetyg silver
- Under 2017 har mål för HSBs nyproduktion arbetats fram, för bland annat minskad klimatpåverkan, klimatanpassning, resurseffektivitet och hållbara resor
- HSB 100 är en satsning på ytsmarta och innovativa lägenheter där vi vänder oss till grupper som inte har möjlighet att efterfråga dagens nyproduktion
- Opinionsbildning för bättre möjligheter för unga och andra nya på bostadsmarknaden att kunna efterfråga bostad, genom exempelvis stöd till bosparande
- Samarbete med akademin och andra samhällsbyggnadsaktörer i HSB Living Lab
Väsentlighetsanalys
Under våren 2016 genomförde HSB en väsentlighetsanalys med syfte att identifiera HSBs viktigaste hållbarhetsfrågor.
Cirklarnas storlek och färg indikerar bedömt affärsvärde, det vill säga områdenas potential att bidra till tillväxt och lönsamhet (grön) alternativ risk att hindra tillväxt och lönsamhet (röd).
Analysen har utgångspunkt i en workshopserie med regionala HSB-föreningar och bolag, där samtliga 40 delområden i standarden för socialt ansvarstagande, ISO 26000, prioriterades utifrån huruvida de alls är relevanta för HSB. De utvalda relevanta områdena bedömdes därefter utifrån vad intressenterna anser är viktigt och utifrån samhällsvärdet – det vill säga värdet i att minska negativ påverkan eller utöva positivt inflytande. I båda bedömningarna användes en poängskala 1–5 som avgör placeringen i matrisen ovan.
En extern intressentgrupp bestående av leverantörer och partners har under 2017 kommenterat analysen vid fysiska möten, för att validera den interna bedömningen av intressentvärdet. Resultatet visar att områdena ”hållbar resursanvändning” och ”antikorruption” värderas som viktigast, vilket styrker den internt genomförda väsentlighetsanalysen. Samtliga nio prioriterade områden är utmärka i matrisen ovan. HSBs arbete med respektive område är beskrivet under HSBs strategiska fokusområden under Våra mål och progress.
Med start 2018 kommer HSB att genomföra intressentdialoger vart tredje år med samtliga primära intressentgrupper, för att bland annat stämma av väsentlighetsanalysen och HSBs strategi för hållbar tillväxt.