Tillväxt av hållbara tjänster och produkter

Med attraktiva erbjudanden, som också är resurseffektiva och har låg klimatpåverkan, vill vi göra det enklare för våra medlemmar och kunder att välja oss och tillsammans göra skillnad.

Vi på HSB är stolta över att vi under nästan 100 år har skapat det goda boendet, och vi kommer naturligtvis att fortsätta vårt arbete i många år framöver. Under 2017 har vi arbetat med att ytterligare utveckla HSBs definition av hållbara tjänster och produkter, vilken antogs av förbundsstyrelsen i april 2018.

Hållbara tjänster och produkter handlar dels om att hållbarhetssäkra befintliga tjänster och produkter, dels om att utveckla nya innovativa erbjudanden. Målet är att öka andelen hållbara tjänster och produkter i relation till total omsättning i förvaltning, nyproduktion, medlem, fastighet och finans.

Mål_Utfall_2017_B_4

Utöver de gemensamma målen rekommenderas de regionala HSB-föreningarna och bolagen att arbeta med målet:

  • Alla HSBs leverantörer är hållbarhetssäkrade 2023


Goda exempel inom våra fyra fokusområden för hållbarhet presenteras här.

Mer information

Hållbara tjänster och produkter för framtidens boende

Ett område som HSB lägger mycket kraft på är att erbjuda hållbara energitjänster. Under 2017 växte antalet regioner inom HSB som erbjuder vår gemensamma energitjänst, HSB energiavtal, markant. Det som skiljer oss och våra lösningar från många andra i branschen är vårt tillvägagångssätt som innebär att vi arbetar från ax till limpa, det vill säga från utredning och analys till installation, driftsättning och löpande uppföljning. En viktig del i dessa tjänster är just det löpande arbetet och övervakningen av energianvändningen, där vi kan identifiera avvikelser såsom vattenläckor eller andra fel.

Vi tar ett helhetsgrepp på energin med fokus på långsiktighet, miljöpåverkan och kostnadsneutralitet. Resultatet för våra kunder blir lägre kostnader och mindre miljöpåverkan, men också andra positiva effekter såsom bättre inomhusklimat. Under 2017 har vi sett en stor efterfrågeökning, vilket är styrt av att priserna på solceller har gått ner kraftigt och regelverken förenklats. Flera solelanläggningar har installerats på HSBs egna fastigheter och bostadsrättsföreningar, och vi tror att 2018 kommer att vara ett genombrottsår för solcellssatsningar – något som gagnar både klimatet och fastigheternas elkostnader.

Nya, innovativa och smarta lösningar är en viktig pusselbit i framtidens hållbara samhälle och det goda boendet. För att ligga i framkant bedriver HSB ett innovationsprojekt, HSB Living Lab, tillsammans med bland annat Chalmers tekniska högskola i Göteborg. I HSB Living Lab bor ett 30-tal personer permanent, samtidigt som hela huset är ett laboratorium där forskning pågår dygnet runt. Det är en unik testbädd där forskning sker i en verklig boendemiljö. Hittills har cirka 40–50 projekt startat i HSB Living Lab inom allt från delningsekonomi, energieffektivisering, bättre vattenhantering och digitalisering till cirkulär ekonomi och byggmaterial. Under 2017 fick vi förtroende från IRIS, ett projekt som drivs inom ramen för EU-projektet Horizon2020 med fokus på smarta och hållbara städer. Inom ramen för IRIS ska vi genomföra forskningsprojekt om bland annat mobilitet, lägre energianvändning och 3D-modulering. Läs mer om HSB Living Lab.

Läs mer om hur vi bedömer våra leverantörer och entreprenörer och stöttar dem att hållbarhetssäkra sina verksamheter.

 

Ökat systematiskt miljöarbete

På HSB har 14 av 28 regionala HSB-föreningar ett systematiskt miljöarbete, en ökning med två HSB-föreningar sedan 2016. Det kan bland annat innebära att den regionala HSB-föreningen eller bolaget har en formulerad miljöpolicy eller miljöhandlingsplan, genomför regelbundna miljöutbildningar och har system för regelefterlevnad. 8 stycken HSB-föreningar är även miljöcertifierade enligt ISO 14001 och 3 stycken är miljödiplomerade med Miljödiplom.

 

Kvalitet ger nöjda kunder

På HSB har 17 av 28 regionala HSB-föreningar ett systematiskt kvalitetsarbete, en ökning med tre HSB-föreningar sedan 2016. Det innebär bland annat att ha en formulerad kvalitetspolicy och kvalitetsmål samt att ha rutiner, processer och uppföljningar för att säkerställa leveransen till våra kunder. Flera HSB-föreningar är kvalitetscertifierade enligt ISO 9001 och några arbetar enligt SIQ.

HSB har en nollfelsvision i produktionsverksamheten vilket innebär att vi strävar efter att bygga felfritt. Ett exempel på hur HSB jobbar för att optimera kvaliteten och kostnadseffektivisera våra bostäder är konceptet HSB Future. Konceptet återanvänder smarta lösningar med höga arkitektoniska kvaliteter vilket ger färre brister och snabbare byggprocesser. Läs mer om HSB Future.

För att mäta kundnöjdheten finns en nyligen framtagen generisk NKI-undersökning som HSB kommer att redovisa resultatet på från och med 2018.