Mer än halverad klimatpåverkan
HSBs mål till år 2023 är att minska klimatpåverkan med 75 procent från basåret 2008. Under 2018 har HSB som helhet minskat klimatpåverkan med 52,5 procent, för nyckeltalet kgCO2e/Atemp. Resultatet beror på: övergång till förnybar el, effektivisering av elanvändning (-20%), mindre klimatpåverkan från fjärrvärmen (-33%), utfasning av några kvarvarande oljepannor samt energieffektivisering och en förnybar andel av energianvändningen till drivmedel i fordonsparken (35%).
Vi beräknar klimatpåverkan för el och fjärrvärme i våra hyresrätter, fordon och resor i förvaltningsverksamheten. Bostadsrättsföreningarnas klimatpåverkan från energianvändning samt nyproduktionens klimatpåverkan är inte innefattat i denna beräkning.
HSB beräknar utsläppen enligt den internationella beräkningsstandarden Greenhouse Gas Protocol. Inom ramen för Greenhouse Gas Protocol avgränsas utsläppen i tre grupper:
- Direkta utsläpp av växthusgaser från egenägda källor – egenägd uppvärmning och drivmedel för fordon och maskiner (Scope 1)
- Indirekta utsläpp av växthusgaser, energi – köpt el, fjärrvärme och fjärrkyla (Scope 2)
- Övriga indirekta utsläpp av växthusgaser – tjänsteresor och produktion av energibärare (Scope 3)
Elanvändning och förnybar el
Trots en ökning i den egenägda ytan i fastigheter och lokaler har den totala energianvändningen minskat med 12 procent sedan 2008.
Vid jämförelse av elanvändning per yta (kWh/Atemp) har en minskning med 20 procent till 2018 skett från 2008. Samtidigt har övergång till att köpa ursprungsmärkt förnybar el gjort att det totala utsläppet av växthusgaser från inköpt el har reducerats dramatiskt i HSB-föreningarna, med totalt 87 procent. Sett till HSBs mål om att minska utsläppen med 75 procent till 2023 har denna del varit av stor vikt.
HSB klimatvärderar el enligt en trappstegsmodell:
- De HSB-föreningar och bostadsrättsföreningar som väljer att producera egen el har mycket liten klimatpåverkan och hamnar på lägsta trappsteget
- De som köper förnybar el på marknaden får större klimatpåverkan motsvarande mellersta trappsteget
- De som inte väljer aktivt får så kallad nordisk residualmix med högst klimatpåverkan
Fjärrvärme
Fjärrvärme står för merparten av HSBs klimatpåverkan, då det är den enskilt största energiposten. Fjärrvärmeanvändningen har sedan 2008 minskat med 5% (kWh/Atemp) medans klimatpåverkan för fjärrvärme per yta (kgCO2/Atemp), har minskat med 33 procent, på grund av fjärrvärmeföretagens ändrade bränslemixar.
HSB har tillsammans med andra bostadsorganisationer och Energiföretagen Sverige kommit överens om en gemensam metod för att miljövärdera fjärrvärme. Här räknas klimatpåverkan för alla använda bränslen ihop till en emissionsfaktor per fjärrvärmenät, som sedan kan multipliceras med den köpta energianvändningen. Under 2018 har denna överenskommelse utvidgats med principer för hur miljövärdering av förändrad energianvändning i ett framåtblickade perspektiv ska göras.
En prioriterad fråga är att minska mängden köpt energi och sänka toppeffekten för fjärrvärme. Det kräver utveckling av våra byggnader för att kunna ta ner topparna men bibehålla komforten i inomhus. Målet är att minska effekttopparna då det kostar i både pengar och klimat. Med en balanserad fjärrvärmeanvändning kan vi säkerställa att den köpta energin är förnybar.
Förnybar energi till HSBs fordon
Total energianvändning till HSBs fordon har hos samtliga HSB-föreningar minskat med totalt 21 procent sedan 2008. Andelen förnybar energi, sett till total energianvändning till drivmedel hos samtliga HSB-föreningar, var totalt 35 procent under 2018.
De HSB-föreningar med högst andel förnybara bränslen i fordonsparken 2018 är HSB Uppsala (93%), HSB Mälardalen (39%), HSB Norra Stor-Stockholm (39%), HSB Stockholm (37%) samt HSB Södra Norrland (36%). I dessa HSB-föreningar används biogas, HVO-diesel, och diesel med hög inblandning av förnybar diesel. El används också som drivmedel.
För att åstadkomma fortsatta utsläppsminskningar ska drivmedelsanvändningen ytterligare effektiviseras och fordonsparken i mycket större utsträckning utgöras av fordon som drivs med biodiesel, fordonsgas, etanol och förnybar el.