Mårten Lindberg blir ny vd för HSB Göta

05 juni 2024

Medlemmarna i HSB Sydost och HSB Göta röstade vid förra veckans stämmor enhälligt för styrelsernas förslag om fusion föreningarna emellan. Nu meddelar styrelserna att Mårten Lindberg blir vd för HSB Göta från och med nu och sedan i den fusionerade föreningen.

Mårten Lindberg har tilldelats uppdraget som vd när de båda föreningarna fusioneras enligt plan den 1 februari 2025. Han är sedan tidigare vd för HSB Sydost och blir nu vd också för HSB Göta under fusionsresan. Reine Johansson som varit vd för HSB Göta sedan 2019 blir kvar i en rådgivande funktion fram till och med fusionen.

- Båda föreningarna har haft förmånen att ledas av såväl kompetenta som uppskattade verkställande direktörer så valet har inte varit självklart även om vi nu landat i beslutet att erbjuda Mårten Lindberg uppdraget, säger Sebastian Lindroth och Elin Rydberg, styrelseordförande för HSB Sydost respektive HSB Göta.

Och Mårten Lindberg är positiv till att ta sig an rollen som vd för HSB Göta redan nu.

- Det är med glädje och stor ödmjukhet som jag tar mig an uppdraget att leda våra båda föreningar mot ett samgående. Jag ser mycket fram emot att lära känna HSB Götas organisation och medarbetare för att tillsammans fortsätta fusionsarbetet, säger Mårten Lindberg.

Avgående vd Reine Johansson kommer att vara kvar i HSB Göta som stöd till verksamheten under fusionsresan.

- Jag har sedan diskussionerna startade varit en stark förespråkare för ett samgående föreningarna emellan. Så länge jag finns kvar här kommer jag fortsätta att stötta Mårten och organisationen på vägen framåt, lovar Reine Johansson.

Vid frågor kontakta:

Sebastian Lindroth