Samarbete som gynnar både personer med funktionsnedsättning och gårdsmiljön

10 juli 2024

HSB Malmö har inlett ett samarbete med Malmö stad, som ska ge de som omfattas av daglig verksamhet enligt lagen om stöd och service, LSS, en meningsfull sysselsättning.

– Förhoppningsvis kommer det här samarbetet leda till en trivsam och omhändertagen innergård, samtidigt som fler kan få känna att de gör något som spelar roll, säger Maria Nilsson, Hållbarhetschef på HSB Malmö.

Samarbetet innebär att personer inom daglig verksamhet, tillsammans med handledare från Malmö stad, kommer arbeta för att innergården till kvarteret Arken på Möllevången är en trevlig plats att vistas på. Det kan vara allt från vattning av växter till att plocka skräp.

– Vi ser redan nu att vi inom sinom tid kan fortsätta samarbeta och utöka projektet. Det är en del av vårt uppdrag att samarbeta med staden i dessa frågor, och leva upp till vår roll som en del av samhället, säger Maria Nilsson.

– Samarbetet mellan daglig verksamhet i Funktionsstödsförvaltningen och HSB Malmö är ett bra exempel på ett dynamiskt samarbete där inkluderingen i arbetslivet dessutom skapar mervärde för HSB och deras hyresgäster. Bland annat kan det skapa en trivsammare innergård och en minskad klimatpåverkan, säger Anders Sjöholm, arbetskonsulent vid Malmö stad.

Kvarteret Arken är flera äldre fastigheter vid Möllevången i Malmö. Samtliga fastigheter i kvarteret ägs av HSB Malmö. Över 900 personer har i dagsläget sysselsättning genom daglig verksamhet hos Malmö stad.

Vid frågor om daglig verksamhet och LSS, kontakta Anders Sjöholm på anders.sjoholm@malmo.se.

Fakta – Vad är LSS?

Målet är att den enskilde får möjlighet att leva som andra. LSS ger rätt till tio insatser för särskilt stöd och särskild service som människor kan behöva utöver det som de kan få genom annan lagstiftning. LSS är ett komplement till andra lagar och innebär inte någon inskränkning i de rättigheter som andra lagar ger.

För mer information om HSB Malmö:
hsb.se

HSB Malmö är en ekonomisk förening som ägs av 53 000 medlemmar – enskilda personer och bostadsrättsföreningar. Vi erbjuder medlemskap, hyreslägenheter och nyproducerade bostadsrätter samt förvaltningstjänster. Våra medlemmar har bland annat möjlighet att bospara samt ta del av utbildningar och löpande rådgivning. Vår verksamhet finns i Burlöv, Lomma, Malmö, Svedala, Trelleborg och Vellinge.