HSB Skånes sommarkollo blir del av lokal satsning

13 juni 2024

Det står nu klart att HSB Skåne och Länsförsäkringar Skåne ingår ett samarbetsavtal avseende HSB Skånes sommarkollo i Magnarp. Samarbetsavtalet innebär att LF Skåne finansierar ett tjugotal kolloplatser.

Under några härliga sommarveckor erbjuds barn en unik sommarvistelse helt med fokus på att umgås och ha kul. HSB Skåne har bedrivit sommarkollo sedan 2010 och äger sedan 2020 den historiska kollofastigheten i Magnarp. Fastigheten ligger ett stenkast från havet.

Avtalet mellan HSB Skåne och LF Skåne om kolloplatser löper under fem år, med kontinuerlig utvärdering. HSB Skåne fortsätter att driva kolloverksamheten och LF Skåne går in som finansiär för drygt 20 av de 72 platserna vid årets sommarkollo.

- Vi är mycket glada över detta samarbete. Sedan vi startade vårt sommarkollo så har vi settvilken betydelse det har haft för barnen. Här lär de känna nya kompisar, växer som individer och den skärmfria miljön väcker upptäckarglädje och leklust på ett sätt som är helt fantastiskt, säger Ann Irebo, vd för HSB Skåne och initiativtagare till HSB Skånes sommarkollo för barn.

Kollot innebär mycket uteaktiviteter så som bad, minihajk och korvgrillning men också myskväll och avslutningsdisco. Under kollot får barnen utmana sig själv och det skapas många glada minnen för livet.

- LF Skåne är ett kundägt bolag med djup förankring och stort engagemang i regionens utveckling. Med HSB Skåne har vi en stabil samarbetspartner med ett beprövat koncept, där vi kan vara med och bidra till att fler barn får en riktigt härlig sommarvecka, säger Ingemar Helgesson, chef Kund, Kanal & Kommunikation på Länsförsäkringar Skåne.

Finansieringen av barnkolloplatser är en del av LF Skånes satsning ”För barn, mot brott”. Totalt 50 miljoner kronor ska under en femårsperiod gå till polisiärforskning om förebyggande av brott och samarbeten som långsiktigt bidrar till att skapa en meningsfull vardag för alla barn och unga.

Pressinbjudan: Vill du som journalist besöka HSB Skånes sommarkollo? Välkommen till Magnarpskolonin klockan 10.00 onsdagen 19 juni. Adress: Skepparens väg 1, Vejbystrand

hsb skåne