Rapport: Skenande räntekostnader för bostadsrättsföreningar

18 juni 2024

2023 var ett ovanligt tufft år för Stockholmsregionens bostadsrättsföreningar. Den enskilt främsta orsaken var fördubblade räntekostnader. Det visar den årliga rapporten Stockholms bostadsrättsbarometer. Trots den lägre styrräntan kommer föreningarnas räntekostnader fortsätta öka även i år.

– Prövningen är långt ifrån över, trots den efterlängtade räntelättnaden. Det är ett fortsatt ansträngt läge med betydligt högre räntekostnader under många år framöver, säger Cecilia Jutell, analytiker på HSB Stockholm.

I rapporten Stockholms bostadsrättsbarometer 2024 har HSB sammanställt ekonomiska nyckeltal från över 760 bostadsrättsföreningar med nära 100 000 lägenheter. Sifforna visar att föreningarnas genomsnittliga driftkostnad ökade med drygt fem procent under 2023, medan den högre snitträntan på 2,5 procent innebar en fördubbling (+105 %) av föreningarnas räntekostnader. Den genomsnittliga avgiften höjdes med sju procent medan sparandet till framtida underhåll, det viktigaste nyckeltalet för bostadsrättsföreningar, minskade med 13 procent.

– Avgifterna har höjts, men inte tillräckligt. Nuvarande sparandenivå är långt under våra rekommendationer och innebär att den genomsnittliga föreningen i Stockholmsregionen just nu varken bekostar sitt slitage fullt ut, eller är tillräckligt ekonomiskt förberedd för framtida underhåll. Det behöver givetvis åtgärdas, säger Cecilia Jutell.

Både inflation och dyrare bolån har grävt djupa hål i mångas plånböcker under 2023. Avgiftshöjningar har i vissa brf-styrelser därför vållat huvudbry, med omtanke för medlemmarnas privatekonomi. Men en styrelses primära uppgift är att sätta rätt avgift utifrån föreningens behov, och om möjligt fördela höjningar över flera år. Att vänta ut en lägre ränta i stället för att höja avgifterna är inget Cecilia Jutell rekommenderar.

– En styrelse ska räkna med en långsiktig ränta på omkring tre procent. En stor del av den bundna lånestocken läggs om i år vilket driver upp föreningarnas snittränta ytterligare, parallellt med att kommunala taxor fortsätter öka. Ett för lågt sparande i dag kan bara betyda en högre avgift i framtiden.

OM HSB STOCKHOLM
I över 100 år har vi byggt nya hem att trivas i. Sedan starten 1923 har vi vuxit till drygt 182 000 medlemmar, 56 000 bosparare, över 580 bostadsrättsföreningar och 4 000 hyresrätter. HSB Stockholm bygger, förvaltar och arbetar aktivt för att skapa ett gott boende åt våra medlemmar. Vi finns i 20 kommuner i Stockholms län: Danderyd, Ekerö, Haninge, Järfälla, Lidingö, Nacka, Norrtälje, Sigtuna, Sollentuna, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Tyresö, Täby, Upplands Bro, Upplands Väsby, Vallentuna, Vaxholm, Värmdö och Österåker.

HSB
HSB Stockholm