Det är viktigt att avgiften betalas i tid. Om avgiften inte betalas i tid går ärendet direkt till inkasso, utan att du får en betalningspåminnelse. Inkasso hanteras av Ropo, och för att undvika extra kostnader och besvär är det viktigt att alltid betala i tid.
Om du missar en betalning går processen till enligt följande:
Vår förening har IMD för el- och vattenförbrukningen. IMD är en förkortning för Individuell Mätning och Debitering, vilket innebär att förbrukningen av el och vatten mäts i varje lägenhet – och att du som boende betalar för din egen förbrukning. Syftet är att du ska bli mer medveten om din energianvändning och kunna påverka dina kostnader genom att vara mer sparsam med till exempel din el och ditt vatten.
På HSB Malmös hemsida hittar du vanliga frågor och svar om IMD.
Vilken el-leverantör har föreningen?
Vi i styrelsen har valt att ansluta föreningen till HSB Malmös gemensamma elhandelsavtal med Vattenfall.
Har vi miljömärkt el?
Ja, leveransen är förnybar ursprungsmärkt vattenkraft.
Vem bestämmer priset per kWh i föreningen?
Det är vi i styrelsen som beslutar om vilket pris bostadsrättshavarna ska debiteras.
Är det rörligt elpris för IMD?
Nej, IMD-elpriset är fast. Föreningen köper all el av den avtalade leverantören, därefter betalar alla medlemmar för sin förbruakde el direkt till föreningen.
Jag tror att jag har fått en felaktig avi för IMD, vem ska jag kontakta?
Om du har frågor gällande din förbrukning eller kostnad av IMD, är du välkommen att kontakta mätleverantören som hanterar avläsningen, du hittar kontaktuppgifter på deras hemsida, klicka här.
Kan jag följa min förbrukning digitalt?
Ja, klicka här för att komma till mätleverantörens kundportal.