Skriv en motion

Du som medlem i föreningen har rätt att lämna ett eller fler förslag till föreningsstämman. Dessa förslag kallas för motioner. En motion som skickats in i tid ska alltid behandlas på stämman dit alla medlemmar är inbjudna för att tillsammans ta beslut.
Bläckpenna liggandes på papper med kursiv text

Hur skriver jag en motion?

Att skriva en motion behöver inte vara komplicerat. Vill du föreslå flera olika saker så är det bäst att dela upp förslagen i separata motioner. Blandar du många olika förslag i samma motion blir det svårt för andra att förstå och ta beslut.

En bra skriven motion innehåller följande delar:

- En tydlig rubrik

Skriv en kortfattad och tydlig rubrik som förklarar vad din motion handlar om i en mening.

Exempel:
Motion angående upprustning av föreningens uteplats

- Konkret innehåll

Beskriv tydligt vad motionen handlar om. Gör det så enkelt som möjligt för andra medlemmar att förstå vad du är ute efter. Ta även med syftet till varför du skriver motionen, men försök att hålla det kort och tydligt.

Exempel:
Idag består föreningens uteplats av ett fåtal äldre parkbänkar i behov av renovering. Jag och mina närmsta grannar tycker att det vore trevligt om föreningen passar på att rusta upp uteplatsen med nya bänkar och en grillplats med vindskydd. Vi skulle använda uteplatsen betydligt mer och tror att upprustningen även skulle innebära en värdeökning för föreningen.

- Förslag till beslut

Skriv ned ett eller flera att-satser som stämman ska ta ställning till och besluta om.

Exempel:
Vi föreslår att stämman beslutar
- att föreningen byter ut uteplatsens gamla bänkar
- att föreningen bygger till en grillplats med vindskydd på uteplatsen

- Signatur

Underteckna motionen med ditt namn. Är det flera som tillsammans står bakom motionen skriver du med allas namn.

Var och när skickar jag in min motion?

Motionerna skickar du till styrelsen och det kan göras löpande under hela året. Men för att få med din motion till den nästkommande stämman så måste du skicka in din motion absolut senast den sista mars. För att vara säker på att din motion kommer med handlingarna för stämman som skickas ut till alla medlemmar så är det bra att försöka få in din motion innan slutet av februari.

Vad händer sen?

När styrelsen har tagit emot motionen så kommer de att se till att den kommer med bland handlingarna för föreningsstämman. De kommer också att skriva ett utlåtande och styrelsens rekommendation till stämman.

Under årsstämman så kommer motionen behandlas som en punkt i dagordningen. Stämman kan eventuellt be dig att utveckla eller förtydliga din motion om det behövs. När stämman känner sig redo så tas beslut om motionen.