Felanmälan

Felanmälan kan du göra via HSB MälarDalarnas webbsida genom att logga in på Mitt HSB/Mina sidor/Ärenden & felanmälan där uppgifter om din bostad redan finns. Där kan du också följa dina ärenden. Generellt ska felanmälan göras när det gäller fel i våra lägenheter som är föreningens ansvar och för fel i våra gemensamma utrymmen och på gårdarna. Du kan även göra en felanmälan helgfria vardagar kl. 08:00 - 16:00 genom att ringa 010-303 27 00.

OBS!
För felanmälan av gräsklippare se info här.
För felanmälan av elbilsladdare se info här.
För felanmälan av låscylinder se info här.

Uppstår akuta fel vid annan tid än ovan, kontaktar du HSB MälarDalarnas fastighetsjour på telefon 010-303 27 00. Detta gäller även om du låst dig ute. Att anlita HSB MälarDalarnas fastighetsjour vid utelåsning kostar 1 000 kr (2024) och för övriga ärenden kostar det 2 500 kr första timmen, därefer 750 kr/tim (2024). Grundregeln när fastighetsjouren åker ut är att förhindra att den akuta skadan förvärras. Permanenta reparationer utförs endast i undantagsfall på jourtid.

Innan du ringer HSB MälarDalarnas fastighetsjour, tänk på följande:

  • Att det akuta felet ska vara antingen totalstopp i avlopp eller låsfel. Du förväntas själv att kunna stänga av vattnet i din lägenhet samt att byta huvudsäkring.
  • Att kontakta styrelsemedlem för att stämma av om felet är att anse som akut i de fall föreningen ska stå för kostnadern.
  • Att du själv kan bli skyldig att betala kostnaden för utryckningen om den inte bedöms vara akut eller om det handlar om fel på delar av lägenheten du själv ansvarar för.
  • Att du själv får betala kostnaden vid utelåsning.

Vid fel som inte kräver en direkt åtgärd eller om du känner dig osäker på vart du ska vända dig kontakta någon i styrelsen.

Vid hisstopp ska felet alltid anmälas direkt till det företag som ansvarar för servicen. Telefonnummer för felanmälan finns både inne i hissen och utanför.