Störning och grannsämja

För att alla ska trivas är det viktigt att man inte störs av omkringboende. Alla boende är skyldiga att visa hänsyn. Den som stör och inte rättar sig efter tillsägelse kan bli uppsagd från lägenheten. Skyldigheten gäller i lägenheten men också i gemensamma utrymmen som t.ex. i trappa, hiss, tvättstuga och på mark runt föreningens fastigheter. 

Tänk på att våra hus av vissa kan uppfattas som lyhörda.

Några exempel på vad lagen menar
a) Ljudstörningar är inte tillåtna. Man får inte störa genom att föra oväsen som t.ex. att tala alltför högt eller skrika. Man bör inte spela högt på musikanläggning, musikinstrument eller ha tvn på alltför högt.
b) Man får inte föra oväsen i trapphuset. Detta gäller även besökare till lägenheten.
c) Husdjur får inte skälla eller yla så att omkringboende störs.

Reglerna gäller dygnet runt men är extra angelägna från klockan 22.00 på kvällen till klockan 07.00 på morgonen. Tänk på dina omkringboende. För hög musik eller hamrande eller borrande i väggar är störande. Undvik dammsugning, tvätt och dusch eller störande vattenspolning efter klockan 22.00

Tyst i husen
Musik, tv och andra ljud skall vara kraftigt dämpade mellan
22.00-07.00

Borr och bilningsarbeten
Bullrande arbete får endast ske:
Måndag  - Fredag kl. 07.00 - 18.00
Lördag - Söndag   kl. 10.00 - 18.00

Under de stora kyrkohögtiderna inklusive deras aftnar, såsom jul-, nyårs-, trettondags-, påskafton får inga störande arbeten utföras.
För mer info,se Renovering & Ombyggnad

Om du blir störd
Dokumentera det inträffade. Det är av extremt vikt att notera följande:Datum & tid: start och stopp

  • Datum & tid: start och stopp
  • Från vilken lägenhet eller om det går att precisera vilken person
  • Vad är det som låter? Musik, slag, dunkningar, skrik etc?
  • Ange vilka åtgärder du själv vidtagit tex. Har du pratat med den störande eller har du ringt Störningsjouren.
  • Kontaktuppgifter till dig som blivit störd, såsom namn, lghnr, telefonnumme samt eventuell e-postadress.

Att upprätta ett detaljerat protokoll redan från början underlättar dels för att kunna konfrontera de som för oväsen, och även för att det ska vara större chans att ärendet håller ifall du måste ta det vidare.

Störningsrapport kan erhållas från styrelsen.

Åtgärdstrappa

  1. Berätta för din granne att du blir störd alt ring styrelsen eller Störningsjouren.
  2. Notera det inträffade enligt instruktionerna under Om du blir störd och lämna rapporten till styrelsen

Kontakuppgifter till Störningsjour alt Styrelsen hittar du här