Att bo i bostadsrätt är speciellt, tillsammans med de andra medlemmarna i föreningen är du delägare i bostadsrättsföreningen, (brf). En brf är en ekonomisk förening. Här delar alla medlemmar på kostnaderna som tillkommer för skötsel, drift, reparationer mm som har med föreningen att göra. Vissa kostnader kan inte påverkas så som fasta avgifter, men vissa kan man som medlem vara med och påverka. Att källsortera väl för att slippa extra avgifter är ett sätt, ett annat sätt är att delta på städdagarna som anordnas två gånger om året. På städdagarna utförs arbeten i området som föreningen annars skulle behöva hyra in hjälp för att utföra, på så sätt hålls kostnaderna nere.
En bostadsrättsförening styrs av stadgar men lyder också under ett antal andra lagar. Som medlem i en brf innebär det att man accepterar föreningens stadgar och att man åtar sig att följa dem. Stadgarna är föreningens lag och de reglerar både styrelsens befogenheter och samtliga medlemmars ansvar och skyldigheter. Det är var och ens skyldighet att känna till, förstå innebörden av och efterleva stadgarna i brf.
För att vi alla ska trivas och området förbli attraktivt är det viktigt att alla medlemmar, förutom att följa stadgarna, förvaltar det egna boendet såväl som de gemensamma utrymmena väl. Det är också viktigt att vi alla visar våra grannar hänsyn och följer nedanstående komplement till stadgarna i form av ordnings- och trivselregler som gäller alla medlemmar i föreningen.
Vem ansvarar för vad?
Brf ansvarar för de gemensamma och de yttre utrymmena och bostadsrättsinnehavaren ansvarar för det inre. En tumregel är att allting som är synligt på insidan ansvarar medlemmen för, tex golv, väggar, badrum, kök osv. Undantag till detta är t ex element, elementrör och ytterdörr. Läs mer i ”Vem ska underhålla bostadsrätten”.
Inre eller yttre ombyggnader
Styrelsens godkännande krävs för att man ska få göra en inre eller yttre ombyggnad. En skriftlig ansökan ska lämnas in till styrelsen som sedan ska godkänna den innan man får påbörja ombyggnaden.
Uthyrning i andra hand
Uthyrning i andra hand är inte tillåten utan att styrelsen har gett sitt godkännande. En skriftlig ansökan ska inlämnas till styrelsen som sedan ska godkänna uthyrningen innan man får hyra ut i andra hand. Uthyrning i andra hand tillåts sparsamt och i regel i sex månader och som längst under ett år.
Tvättstuga
Tvättstuga finns i kvartersgården i mitten av området. Där finns det tre tvättmaskiner, en mangel, två torktumlare och ett torkskåp. Tvättider bokas på bokningstavlan utanför tvättstugan med en bokningscylinder som tillhör lägenheten. Det är vi som använder tvättstugan som ansvarar för att den är trevlig för alla att tvätta i. Städa efter varje gång du använder tvättstugan enligt instruktion som finns på dörren till tvättstugan.
Föreningslokal
Föreningslokal finns i kvartersgården och den rymmer cirka 20 personer. I föreningslokalen har vi våra styrelsemöten och årsstämma samt andra aktiviteter som studiecirklar, informationsträffar, sommarfest mm. Som bostadsrättsinnehavare kan du också hyra lokalen och regler för uthyrning finns här på hemsidan under fliken ordningsregler. Lämna lokalen i det skick som den hyrdes i. Den som hyrt lokalen är också den som har ansvaret och eventuell åverkan på lokal eller inredning ersätts av den ansvariga.
Garage och parkeringsplatser
Det finns 12 garageplatser och 29 parkeringsplatser, några med motorvärmare eller laddbox för elbil. Ett garage kostar 400 kronor per månad att hyra och en parkeringsplats kostar 200 kronor i månaden, en parkering med laddbox kostar 260 kr/mån. Viktigt att observera att garaget inte får användas för förvaring av brandfarliga ämnen på grund av brandsäkerhet, och sladdar får inte lämnas kvar i motorvärmaruttaget. Vid intresse för garage eller parkering tas kontakt med styrelsen. Boende parkerar på anvisad plats i garage, på parkeringsplats, alternativt längs med gatorna.
Gästparkeringar
Föreningen har ett antal gästparkeringar som är till för besökare. Gästparkeringarna är inte avsedda att vara extra parkeringsplatser till de boende i föreningen.
Källsortering
I föreningen källsorterar vi dels för att vi värnar om vår miljö men också ur ett ekonomiskt perspektiv. Källsortering innebär att vi slänger matavfall/kompost, plast, papper, kartong, glas och metall i separata kärl. Det finns tydligt utmärkt med skyltar i avfallsrummet var det olika avfallet ska slängas. Det finns också ett kärl för övrigt hushållsavfall som ska hållas nere så mycket som möjligt genom källsorteringen. I avfallsrummet går det också att lämna mindre elektronikavfall, batterier och ljuskällor. Övrigt avfall som mer skrymmande föremål t.ex. stora kartonger, farligt avfall som målarfärg mm lämnas till återvinningscentral (Mellringe ligger nära). I avfallsrummet kan du också hämta fler kompostpåsar. Slarvar vi med källsorteringen får föreningen betala extra avgifter så det är viktigt att vi alla hjälps åt.
Trädgårdsredskap att låna
Trädgårdsredskap som gräsklippare, krattor, spadar, skottkärror, häcksaxar mm finns att låna. Lämna tillbaka redskapen i det skick du lånade dem. Går något sönder eller du saknar något redskap, meddela styrelsen. Ditt trädgårdsavfall kan du slänga i föreningens trädgårdskompost på anvisad plats bakom garagen och styrelsen ser till att det töms vid behov. I trädgårdsavfallet får bara växtlighet och mindre mängder jord från blomkrukor slängas. Viktigt att inte plastkrukor mm följer med ner i trädgårdskomposten.
Felanmälan
Du ansvarar själv för vissa fel som uppstår i din lägenhet t.ex. stopp i avloppet, säkringar/proppar som går sönder mm. Är du osäker på vems ansvar det är eller vill anmäla fel som är föreningens ansvar t.ex. vatten, fasaden, stopp i gemensamma stammar eller gemensamma utrymmen kontakta någon i styrelsen.
Du har också möjlighet att köpa hjälp via HSBs felanmälan. Kostnaden står du för som bostadsrättsinnehavare, dvs. styrelsen/föreningen betalar inte. Vill du använda den tjänsten så gör du felanmälan digitalt via HSBs webbplats ”Mina sidor” eller på telefon 010-303 27 00, knappval 2. Vid akuta jourärenden utöver arbetstid, kan du ringa 010-303 27 00, knappval 2, men då behöver du vara medveten om att det tillkommer en jouravgift som du får betala själv.
Störning
Tänk på ljudvolymen från din stereo, radio eller TV så att du inte stör grannarna. Vi visar extra hänsyn mellan kl 22.00 – 07.00 måndag till fredag samt mellan kl 23.00 – 10.00 lördag, söndag och helgdag vilket också omfattar bygg- och hantverksarbeten som att hamra, spika, borra eller dylikt. Ska du anordna en fest så förvarna gärna dina grannar innan.
Gemensam arbetsdag
Gemensam arbetsdag anordnas vår och höst då vi utför olika arbeten i vårt område. Det kan vara häckklippning, målning, rensning, städning, mm. Syftet är dels att skapa samhörighet inom föreningen och dels för att kunna hålla nere månadsavgiften. Det är önskvärt att någon från varje hushåll närvarar på arbetsdagarna som avslutas med lite gemensam förtäring.
Stämma
Föreningen har sin föreningsstämma under våren, oftast under maj månad. Då presenteras föreningens ekonomi och vid behov väljs nya medlemmar in till styrelsen m.fl. poster. Eventuellt inkomna motioner behandlas. Stämman är medlemmarnas viktigaste tillfälle att påverka brf och styrelsens arbete för kommande året. Missa inte det tillfället att göra din röst hörd!
Löpande information
Styrelsen informerar de boende när det händer något viktigt genom att skriva informationsblad. Det utkommer ungefär fyra informationsblad per år där vi informerar om vad som är aktuellt i vår bostadsrättsförening. Du kan också ta del av informationen via hemsidan https://www.hsb.se/malardalarna/brf/lyckebyan/ och via Facebookgruppen du kan gå med i (sök efter BRF Lyckebyån på Facebook). Vid akuta driftstörningar kan ett sms-utskick göras också för att snabbt få ut information. Glöm inte att uppdatera dina kontaktuppgifter genom att logga in på "Mitt HSB" när du byter mobilnummer eller e-postadress. Görs via följande länk:
https://mitthsb.hsb.se/mitthsb/min-profil/mina-uppgifter/
Handlingar såsom årsredovisningar, stämmoprotokoll och dylikt finns att läsa på HSB-portalen. Där kan man skapa en egen inloggning till "Mina sidor" och läsa om både vad som gäller Lyckebyån och HSB MälarDalarna.
Försäkring
Föreningens samtliga fastigheter är försäkrade fr.o.m 1 januari 2022 genom Länsförsäkringar i Bergslagen). Alla boende i föreningen behöver ha en egen hemförsäkring men behöver inte ha ett eget bostadsrättstillägg/försäkring som komplement till sin hemförsäkring. Den står föreningen för.
E-postadress
Föreningens e-postadress är brflyckebyan@gmail.com
Vi svarar så fort vi har möjlighet.
Tele2
Föreningen erbjuder via Tele2 alla boenden tillgång till TV, telefoni och bredband. Ett grundutbud för TV ingår i månadsavgiften liksom bredband 100. Vill du ha fler kanaler eller högre bredbandshastighet kan du teckna egna abonnemang. Ta kontakt med Tele2 tel: 90222 om du vill veta mer kring avtalen.
Till sist, återigen välkommen till vår brf förening Lyckebyån!
Vår förhoppning är att du ska känna dig välkommen och trivas hos oss!