HSB brf Skogsgläntan har fem års garanti för entreprenaden och den sträcker sig fram till och med 2028-01-11. Garantin gäller inte för förbrukningsvaror eller för fel orsakade av felaktig användning/skötsel.
Om du upptäcker fel i lägenheten eller i allmänna utrymmen i huset undersöker du först om det finns en naturlig orsak som du själva kan åtgärda. Ta hjälp av drift- och skötselanvisningarna som finns här på brf-hemsidan.
Fel som omfattas av garantin ska anmälas till HSB när felet upptäcks. Enklast gör du din felanmälan genom att följa QR-koden här till höger eller genom att klicka på felanmälan. Då kommer du till ett formulär som är enkelt att fylla i och ärendet hamnar då per automatik i HSB´s loggbok över garantiärenden.
Du kan också göra en felanmälan via e-post 07felanmalan@hsb.se eller telefon 010-303 27 00. Felanmälan har öppet alla helgfria vardagar mellan 08:00 - 16:00. Informera oss om huvudnyckel får användas eller om du vill att vi ringer före. Meddela oss om det finns husdjur.
Vi behöver följande uppgifterna för att kunna behandla din felanmälan på bästa sätt: namn, adress, lägenhetsnummer, telefonnummer och mejladress.
HSB för ärendet vidare till respektive entreprenör som normalt åtgärdar felet direkt och senast inom två månader. Vissa ärenden samlas ihop och åtgärdas senare, det kan till exempel vara att invänta rätt årstid. I en nybyggd bostad är det normalt att det sker sprickbildningar i takvinklar och väggvinklar då huset rör sig i början. Det är ett garantiärende men åtgärdas först efter två år.
HSB för en loggbok över alla inkomna ärenden och bevakar att de hanteras. Du kommer få återkoppling kring utvecklingen av ditt ärende. Om ärendet inte omfattas av garantin får du även information om det.
Felanmälan avseende vitvaror görs direkt till Electrolux på 0771-76 76 76. Skriv ner produktens produktnummer och serienummer innan du kontaktar dem. Det finns på produktens typskylt. När teknikern är på plats behöver du tillgång till ditt garantibevis. Ditt garantibevis hittar du längre ner på den här sidan.
Vid akuta jourärenden utöver arbetstid så ringer du 010-303 27 00.
Jouren används endast för akuta ärenden som ej kan vänta till nästföljande vardag, där det finns en fara för person eller fastighet t ex vid vattenläckage eller helt strömlöst i lägenheten. En jourutryckning medför en kostnad för föreningen eller bostadsrättsinnehavaren.
Om hantverkare åker ut på en felanmälan och upptäcker att felet är ett handhavandefel (orsakat av den boende), debiteras den som felanmält för kostnaderna.