Rekrytering till styrelsen!

28 mars 2025 Vi har fler styrelsemedlemmar som flyttar ifrån föreningen under våren vilket ger att vi behöver nya lägenhetesinnehavare som engagerar sig. Nedan finner ni en kort beskrivning av vad styrelsearbete innebär och vår förhoppning är att fler lägenhetsinnehavare ska intressera sig och vilja vara med och påverka vilka beslut som fattas inom föreningen. Kontakta valberedningen eller styrelsen för mer infomration.

Varför har brf en styrelse?
En styrelse behövs för att samordna och leda de arbeten som föreningen står inför, det kan gälla underhållsarbeten, reparationer eller framtida renoveringar.
I vissa fall händer det att medlemmarna i föreningen inte har tid eller lust att engagera sig i föreningsarbetet vilket leder till att det är få av de boende som vill ställa upp som ledamöter i styrelsen. Om styrelse saknas helt eller om det är för få ledamöter uppstår en så kallad likvidationsplikt för föreningen. Detta betyder att Bolagsverket startar ett ärende och om inte nya ledamöter väljs inom en viss tid beslutas det att föreningen ska träda i likvidation och en likvidator tillsätts. Likvidatorns uppgift är att sälja alla föreningens tillgångar och dela eventuellt överskott till bostadsrättshavarna. När föreningen är avvecklad och fastighet har sålts upphör bostadsrätterna och de boende kommer istället att inneha lägenheterna med hyresrätt. Det är därför helt avgörande för föreningen att det finns en styrelse!


Vad gör styrelsen?
Styrelsen är föreningens verkställande organ och utses av medlemmarna på föreningsstämman. De som sitter i styrelsen kallas för ledamöter. Ledamöterna träffas regelbundet och fattar beslut kopplat till den löpande verksamheten i huset, med det menas att de ska förvalta bostadsrättsföreningens fastighet och andra tillgångar så att de är i gott skick.


Vilka roller finns i en styrelse?
Styrelsen ska ha minst tre ledamöter och dessa utses normalt på föreningsstämman efter förslag från valberedningen där ledamöterna väljs för en bestämd tidsperiod. Om en boende är intresserad av att engagera sig tas kontakt med valberedningen. Styrelseledamöterna får ofta ett mindre arvode för sitt uppdrag, största delen av arbetet sker dock ideellt.

I vår styrelse finns en styrelseordförande, vice styrelseordförande, sekreterare och två ledamöter.

Ansvarsuppgifterna är uppdelade på respektive post och kan förändras beroende på hur styrelsen väljer att arbetsfördelningen ska se ut. Några huvudsakliga arbetsuppgifter är:

-       Namnändringar vid inflyttning samt nyckelskåpsansvar
-       Förbereda styrelsemöten samt föreningsstämma
-       Löpande kontakt med fastighetsskötare samt HSB vid ekonomiska och administrativa frågor
-       Leverantörskontaker, offertbegäran och beställningar
-       Attestering av fakturor
-       Avläsning av respektive lägenhets elförbrukning
-       Protokollföra styrelsemöten

Valberedningen tar gärna emot frågor och intresseanmälningar oavsett tidpunkt på året. Vi vill även poängtera vikten av att lägenhetsinnehavarna deltar på årsmötet för att på så vis få en inblick i hur styrelsen resonerar om sitt uppdrag.