Kan jag lösa problemet själv?

Innan du gör en felanmälan, tänk igenom vad som är föreningens ansvar och vad som ligger på dig. Till exempel är belysning i fastigheten föreningens ansvar men elfel i lägenheten är medlemmens ansvar.

Ansvaret för att åtgärda fel följer föreningens stadgar och bostadsrättslagen. Det innebär att vissa fel är bostadsrättshavarens ansvar. När du gör en felanmälan får du besked om det är du eller föreningen som blir betalningsansvarig för att åtgärda felet. 

Om du i förväg vill ta reda på om någonting är ditt eller föreningens ansvar, ladda ner broschyren "Vem ska underhålla bostadsrätten" som finns under Ansvar och underhåll.

Många problem kan du som boende lösa på egen hand och det finns en mängd hjälpsamma skötseltips som du kan ta del av på HSB:s hemsida:

Jouren

Jouren ska endast kontaktas i akuta ärenden.

Exempel på problem som inte är jourärende:

  • Enstaka fel i lägenheten.
  • Droppande kran.
  • Rensning av vattenlås i kök, tvättställ eller brunn.

Exempel på akuta problem då du kan ringa jouren:

  • Översvämning/vattenläcka.
  • Annan svår situation som kräver omedelbar åtgärd.

 

Vid brand, allvarlig olycka eller sjukdomsfall, larma alltid 112.