Först och främst vill vi be om ursäkt för att vi för närvarande har lång svarstid när det gäller felanmälningarna. I nyproducerade fastigheter är det oftast fler ärende att hantera precis när alla flyttar in, men detta brukar lugna ner sig inom några veckor.
Om du har lämnat en felanmälan via formuläret och fortfarande väntar på svar, ber vi om ursäkt för att vårt svar dröjer. Våra fastighetsskötare arbetar just nu för att hantera de mest akuta felen och återkommer till dig så snart som möjligt, antingen via telefon eller mejl. Vi har även ändrat rutinen vid fel på vitvaror, så att du ska få snabbare hjälp.
Är det något problem med din kyl, frys, tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, micro eller spishäll? Se först om du kan lösa problemet själv, på Electrolux hemsida kan du få hjälp. Om du inte kan lösa problemet själv, ska du göra en felanmälan hos Electrolux här eller genom att ringa 0771-76 76 76.
Om det är ett fel som inte Electrolux är ansvarig över, kan du komma att bli debiterad av Electrolux. Så stäm av med dem innan hembesök.
Tänk på att om det är ett akut ärende som inte kan vänta (som exempelvis vattenläcka eller krossat fönster) ska du alltid ringa vår jour (öppet dygnet runt) på 010-442 30 00, välj 1. Du kopplas automatiskt vidare till Securitas som kommer ut till fastigheten vid behov. Om det är fara för liv, ring alltid 112.
När man flyttar in i en ny bostad finns det oftast en del saker att sätta sig in i, som värmesystem, elsystem och vitvaror. En del av åtgärderna ansvarar du som bostadsrättshavare själv över. Hjälp på hur du åtgärdar ett fel hittar du på sidan Drift- och skötselanvisningar. Om det gäller vitvaror (kyl, frys, tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, micro eller spishäll) finns det hjälp på Electrolux hemsida.
Här är några exempel på saker som du själv bör se om du kan åtgärda, innan du lämnar en felanmälan:
1. Om det är ett fel i din lägenhet eller i fastigheten ska du lämna en felanmälan via hemsidan här. Kom ihåg att du själv ansvarar för en del av underhållet i din lägenhet, enligt stadgarna. Innan du gör en felanmälan, titta gärna på sidan Drift- och skötselanvisningar för att se om det är något som du själv kan och ska åtgärda.
2. För att kunna hjälpa dig på bästa sätt är det viktigt att du beskriver ditt ärende så tydligt som möjligt. Gäller det ett ärende som berör fönster och dörrar behöver du ange modell-, produkt- samt serienummer. Det gör du enklast genom att bifoga ett foto på produktdekalen (en klisterlapp som sitter på sidan av fönstret eller dörren).
3. När fastighetsskötaren har tagit emot ditt ärende kontaktar hen dig (antingen via telefon eller mejl) för att göra en bedömning av felet och se vilken åtgärd som behöver göras. Det finns nämligen olika typer av åtgärder. Ibland är det entreprenören som behöver göra ett hembesök för att avgöra om det är något som de ska åtgärda, och i vissa fall är det något som du som boende själv behöver åtgärda. Denna process innebär att vårt svar ibland kan dra ut på tiden, men vi strävar efter att du ska få återkoppling inom en arbetsvecka.
Ibland händer det att vi skickar ditt ärende direkt till entreprenören (om det är tydligt att felet är något som de ansvarar över). Då kommer entreprenören att kontakta dig. Entreprenören har två månader på sig att undersöka samt eventuellt åtgärda felet.
Vi ber som sagt om ursäkt för att vi för närvarande har långa svarstider, men vi arbetar för att återkoppla till dig så snart som möjligt.
Här kan du läsa mer om hur besiktningar och garantier fungerar i en nyproducerad bostadsrättsförening.
Om du har frågor eller funderingar som inte handlar om en felanmälan är du alltid välkommen att kontakta förvaltaren, men se gärna om du hittar svaret på din fråga här på hemsidan eller på HSB Malmös hemsida först.
Förvaltaren nås lättast på atleten.forvaltningmalmo@hsb.se. Mejlen läses kontinuerligt och du får svar så snart som möjligt (vardag kl. 8-16). Kom ihåg att skriva ditt telefonnummer om du vill att förvaltaren ringer upp dig.
Kan du inte mejla, ring HSB Malmös kundsupport på 010-442 30 00 (öppet vardag kl. 10-16, lunchstängt kl. 12-13) så lämnar de ett ärende till förvaltaren som därefter kontaktar dig.