- Föreningen informeras av bostadsrättshavaren och anmäler skadan till föreningens försäkringsbolag.
- Föreningen underrättar försäkringsbolagets handläggare om föreningen använder normalstadgarna eller ej.
- Försäkringsbolagets handläggare bekräftar registrerad skadeanmälan via e-post och skadan får ett skadenummer som skall uppges vid varje kontakt med försäkringsbolaget och entreprenörer.
- Föreningen har undersökningsplikten och ombesörjer så att skadan blir besiktigad, så att skadeorsaken, skadans omfattning och nödvändiga åtgärder undersöks och utreds. Anlitat företag utför skadebesiktningen.
Naturligtvis vidtages även akuta och nödvändiga åtgärder.
- Entreprenören eller föreningen lämnar uppgifter till försäkringbolagets handläggare om skadans omfattning etc.
- Försäkringsbolaget gör en fördelning av ansvaret enligt HSB:s pricklista, Stadgar och Bostadsrättslagen.
- Föreningen respektive bostadsrättshavaren står själv som beställare för det som de är ansvariga för. Försäkringsbolagets handläggare kan i vissa fall upprätta skadekostnadskalkyl för beräkning och eventuell kontantreglering.
- Efter färdigställande faktureras förening respektive bostadsrättshavaren. Därefter görs en sammanställning på åtgärder och kostnader och tillsänds försäkringsbolagets handläggare för skadereglering.