Felanmälan

Felanmälan av din lägenhet eller av våra gemensamma utrymmen görs till ABDS service- och felanmälan.

Vid akuta fel utanför kontorstid, kontakta Fastighetsjouren på telefon 040-689 24 80 .

Vid akuta problem med hissarna, kontakta Hiss i Skåne på telefon 040-96 25 25.

Vid störningar på kvällar och nätter, kontakta Fastighetsjouren på telefon 040-689 24 80.

När en medlem från bostadsrättsföreningen anmäler ett akut fel som inte kan avhjälpas via telefon, rycker jouren ut. Även hög musik och lägenhetsbråk räknas som akuta problem. Sådana utryckningar ingår i det fasta pris som föreningen betalar för jouren. Om jourpersonalen bedömer att hantverkare behöver tillkalllas, kommer detta att debiteras.

Störningsjour

Om en medlem blir störd, hotad eller upptäcker inbrotsskador, bör medlemmen omgående kontakta jouren. Väktare skickas då ut , på plats gör väktaren en bedömning av situationen och agerar därefter. Hög musik, lägenhetsbråk, störande personer och liknande runt fastigheterna, åtgärdas omgående. Polis tillkallas vid behov. Samtliga utryckningar dokumenteras och rapporteras till föreningen.

Vad är ett akut fel?

- Felet ska ha uppkommit, förvärrats eller upptäckts under jourtid.

- Felet kan medföra ekonomiska, materiella eller prsonliga skador, eller medföra följdfel om det ej omedelbart åtgärdas.

- Felet är till stort bekymmer/olägenhet för medlemmen.

Exempel på fel som fastighetsjouren kan åtgärda

- Vattenläckor

- Inbrotsskador

- Glasskador

- Elfel, säkringsbyte

- Avsaknad av värme/varmvatten

- Stormskador och lösa föremål som riskerar att falla ned

- Undersökning vid brandlukt/rök

- Störningar, t.ex. hög musik eller obehöriga i trapphus

- Tvättutrustning

OBS! Stopp i avloppsrör räknas inte som akut, då detta sällan uppstår plötsligt, utan märks av med dålig avrinning lång tid innan stoppet tillkommer. Har man väntat så länge, får man avvakta till nästkomande vardag och kontakta fastighetskontoret.