Att föreningen är ansluten till fastighetsjouren innebär att du kan få kostnadsfri hjälp om någonting skulle hända närsomhelst på dygnet. När en medlem från bostadsrättsföreningen ringer in ett akut fel som inte kan avhjälpas via telefon skickar jouren en åtgärdsbil för att åtgärda det akuta felet. Om felet inte är akut och inte behöver åtgärdas omgående bör du i första hand kontakta förvaltaren under ordinarie arbetstid, eller göra en felanmälan till föreningens fastighetsskötare.
Fastighetsjouren innebär även att medlemmar som upplever störning eller ser inbrottsskador utanför ordinarie arbetstid ringer till jouren som omgående skickar väktare till platsen. På plats gör väktarna en bedömning av situationen och agerar utifrån denna. Rapport utgår alltid till förvaltning och styrelse efter anmält ärende.
Jouren når du på nummer 010-442 30 00, välj 1.
Vid samtal till jouren, tänk på att lämna uppgifter om ditt namn, förening, adress och lägenhetsnummer för bästa uppföljning.
Jouruppdrag omfattar normalt inte fel som är lägenhets-/lokalinnehavarens ansvar, till exempel fel på vitvaror, lägenhetsytterdörr eller annat som tillhör lägenheten. Sunt förnuft avgör undantag.